Lågaffektivt bemötande för unga med utagerande beteende
Fråga och sammanfattning
Fråga
Vilken sammanställd forskning finns på effekterna av att använda lågaffektivt bemötande inom socialtjänstens öppenvård eller inom social dygnsvård för barn och unga (7–18 år) med utagerande beteende?
Frågeställare: Utredare på Socialstyrelsen.
Sammanfattning
SBU:s upplysningstjänst har efter litteratursökning varken identifierat någon relevant systematisk översikt eller någon relevant primärstudie som svarar på frågan.
På SBU:s upplysningstjänst identifierar och redovisar vi sammanställd forskning (systematiska översikter) eller identifierar vetenskapliga studier som svar på en avgränsad fråga. Vi bedömer risken för bias (överskattning eller underskattning av resultat) i systematiska översikter och presenterar författarnas slutsatser från systematiska översikter med låg eller måttlig risk för bias. I vetenskapliga primärstudier bedömer vi inte risken för bias och därför presenteras de bara som referenser. Vid behov bedömer vi kvalitet avseende ekonomiska aspekter och överförbarhet av resultat i hälsoekonomiska studier och presenterar författarnas slutsatser från de studier som bedöms ha minst medelhög kvalitet och överförbarhet. I svaren väger vi inte samman resultaten eller bedömer graden av vetenskaplig tillförlitlighet.
Bakgrund
Lågaffektivt bemötande (eng. Low arousal approach) utvecklades i England i mitten av 1990-talet och har introducerats i Sverige på olika områden, bland annat för barn med allvarliga beteendeproblem och brottsligt beteende [1] [2]. Lågaffektivt bemötande har sin grund i teorin om affektreglering [3]. Svårigheter med att reglera affekter kan påverkas av de känslotillstånd som andra personer befinner sig i [3]. Syftet med lågaffektivt bemötande är att personalen genom att anpassa bemötande och de krav som ställs gentemot en person kan minska negativa affekter och reaktioner på stress.
Avgränsningar
Vi har gjort sökningar (se avsnittet Litteratursökning) i databaserna PubMed, Cochrane, Embase, Cinahl, SocIndex, PsycInfo och Psychology and behavioral sciences collection.
Vi har formulerat frågan enligt följande PICO1:
- Population: barn och unga (7–18 år) med utagerande beteende
- Intervention: lågaffektivt bemötande inom socialtjänstens öppenvård eller inom social dygnsvård
- Control: annan insats, väntelista, ingen insats
- Outcome: våld, konflikter, skadegörelse, avskiljning, psykisk hälsa, relationer, livskvalitet.
För att vi skulle inkludera en artikel i svaret krävde vi att den var publicerad i en peer-reviewed tidskrift och att artikeln var skriven på engelska eller ett av de nordiska språken.
1. PICO är en förkortning för patient/population/problem, intervention/index test, comparison/control (jämförelseintervention) och outcome (utfallsmått).
Resultat från sökningen
Upplysningstjänstens litteratursökning genererade totalt 1 312 artikelsammanfattningar (abstrakt) efter dubblettkontroll. En projektledare på SBU läste alla artikelsammanfattningar och den andra projektledaren läste ett slumpmässigt urval omfattande en tredjedel av alla artikelsammanfattningar, ingen av dessa bedömdes vara relevanta. SBU:s upplysningstjänst har efter litteratursökning varken identifierat någon sammanställd vetenskaplig kunskap eller någon relevant primärstudie om effekten av lågaffektivt bemötande.
Projektgrupp
Detta svar är sammanställt av Therese Åström (projektledare), Marit Eskel (projektledare), Sally Saad (informatiker), Sara Fundell (projektadministratör) och Irene Edebert (produktsamordnare) vid SBU.
Innehållsdeklaration
Det här är ett svar från SBU:s upplysningstjänst
- ✓ Strukturerad litteratursökning*
Strukturerad och uttömmande litteratursökning- ✓ Granskning av studiernas relevans*
Bedömning av risk för snedvridning*Sammanvägning av resultatenTillförlitligheten i de sammanvägda resultaten bedömd av SBUTillförlitligheten i de sammanvägda resultaten bedömd av annan aktör än SBUGranskning av andras systematiska översikter*Prioritering utförd med hjälp av konsensusMedverkan av ämnessakkunnigaPatient- eller brukarmedverkanEtiska och sociala aspekter ingårEkonomiska aspekter ingårGranskning utförd av externa ämnessakkunnigaGranskning utförd av SBU:s kvalitetsgruppGranskning utförd av SBU:s vetenskapliga rådSlutsatser godkända av SBU:s nämnd
* Utfördes av en enskild person, det vill säga ej oberoende granskning av två personer.
Litteratursökning
The search result, usually found at the end of the documentation, forms the list of abstracts.; [MeSH] = Term from the Medline controlled vocabulary, including terms found below this term in the MeSH hierarchy; [MeSH:NoExp] = Does not include terms found below this term in the MeSH hierarchy; [MAJR] = MeSH Major Topic; [TIAB] = Title or abstract; [TI] = Title; [AU] = Author; [TW] = Text Word; Systematic[SB] = Filter for retrieving systematic reviews; * = Truncation | ||
Search terms | Items found | |
Population: | ||
1. | "Child"[Mesh] OR "Minors"[Mesh] OR "Adolescent"[Mesh] OR child*[tiab] OR adolescen*[tiab] OR youth*[tiab] OR teens[tiab] OR teenager*[tiab] OR minors[tiab] | 3471595 |
Intervention: | ||
2. | “Low arousal”[tiab] OR “arousal management”[tiab] OR “Non-aversive”[tiab] OR “non-directive”[tiab] OR “collaborative problem solving”[tiab] OR “Positive Behavioral Intervention”[tiab] OR “Positive behavior support”[tiab] OR “Positive Behavior intervention”[tiab] OR “Collaborative and Proactive Solution”[tiab] OR “Proactive Solution”[tiab] OR PBIS[tiab] OR “low affective”[tiab] | 1549 |
Combined sets: | ||
3. | 1 AND 2 | 424 |
Study types: | ||
Final | 3 | 424 |
The search result, usually found at the end of the documentation, forms the list of abstracts.; au = Author; MeSH = Term from the Medline controlled vocabulary, including terms found below this term in the MeSH hierarchy; this term only = Does not include terms found below this term in the MeSH hierarchy; :ti = Title; :ab = Abstract; :kw = Keyword; * = Truncation; “ “ = Citation Marks; searches for an exact phrase; CDSR = Cochrane Database of Systematic Review; CENTRAL = Cochrane Central Register of Controlled Trials, “trials”; CRM = Method Studies; DARE = Database Abstracts of Reviews of Effects, “other reviews”; EED = Economic Evaluations; HTA = Health Technology Assessments | ||
Search terms | Items found | |
Population: | ||
1. | [mh "Child"] OR [mh "Minors"] OR [mh "Adolescent"] OR child*:ti,ab,kw OR adolescen*:ti,ab,kw OR youth*:ti,ab,kw OR teens:ti,ab,kw OR teenager*:ti,ab,kw OR minors:ti,ab,kw | 239150 |
Intervention: | ||
2. | “Low arousal”:ti,ab,kw OR “arousal management”:ti,ab,kw OR “Non-aversive”:ti,ab,kw OR “non-directive”:ti,ab,kw OR “collaborative problem solving”:ti,ab,kw OR “Positive Behavioral Intervention”:ti,ab,kw OR “Positive behavior support”:ti,ab,kw OR “Positive Behavior intervention”:ti,ab,kw OR “Proactive Solution”:ti,ab,kw OR PBIS:ti,ab,kw OR “low affective”:ti,ab,kw | 159 |
Combined sets: | ||
3. | 1 AND 2 | 58 |
Final | 3 | 58 |
/de = Term from the EMTREE controlled vocabulary; /exp = Includes terms found below this term in the EMTREE hierarchy; /mj = Major Topic; :ab = Abstract; :au = Author; :ti = Article Title; :ti,ab = Title or abstract; * = Truncation; ’ ’ = Citation Marks; searches for an exact phrase | ||
Search terms | Items found | |
Population: | ||
1. | "Child"/exp OR "Minors"/exp OR "Adolescent"/exp OR child*:ti,ab OR adolescen*:ti,ab OR youth*:ti,ab OR teens:ti,ab OR teenager*:ti,ab OR minors:ti,ab | 4174926 |
Intervention: | ||
2. | “Low arousal”:ti,ab OR “arousal management”:ti,ab OR “Non-aversive”:ti,ab OR “non-directive”:ti,ab OR “collaborative problem solving”:ti,ab OR “Positive Behavioral Intervention”:ti,ab OR “Positive behavior support”:ti,ab OR “Positive Behavior intervention”:ti,ab OR “Proactive Solution”:ti,ab OR PBIS:ti,ab OR “low affective”:ti,ab | 1919 |
Combined sets: | ||
3. | 1 AND 2 | 465 |
Final | 3 | 465 |
The search result, usually found at the end of the documentation, forms the list of abstracts; AB = Abstract; AU = Author; DE = Term from the thesaurus; MM = Major Concept; TI = Title; TX = All Text. Performs a keyword search of all the database's searchable fields; ZC = Methodology Index; * = Truncation; “ “ = Citation Marks; searches for an exact phrase | ||
Search terms | Items found | |
Population: | ||
1. | TI (child OR children OR adolescent OR adolescents OR youths OR teens OR teen OR teenager OR teenagers OR minors) OR AB (child OR children OR kids OR adolescent OR adolescents OR youths OR teens OR teen OR teenager OR teenagers OR minors) OR SU (child* OR adolescen* OR youth* OR teens OR teen OR teenager* OR minors) | 1663326 |
Intervention: | ||
2. | TI (“Low arousal” OR “arousal management” OR “Non-aversive” OR “non-directive” OR “Collaborative Problem Solving” OR “Positive Behavioral Intervention” OR PBIS OR “Positive behavior support” OR “Positive Behavior intervention” OR “Proactive Solution” OR “low affective”) OR AB (“Low arousal” OR “arousal management” OR “Non-aversive” OR “non-directive” OR “Collaborative Problem Solving” OR “Positive Behavioral Intervention” OR PBIS OR “Positive behavior support” OR “Positive Behavior intervention” OR “Proactive Solution” OR “low affective”) OR SU (“Low arousal” OR “arousal management” OR “Non-aversive” OR “non-directive” OR “Collaborative Problem Solving” OR “Positive Behavioral Intervention” OR PBIS OR “Positive behavior support” OR “Positive Behavior intervention” OR “Proactive Solution” OR “low affective” | 5141 |
Combined sets: | ||
3. | 1 AND 2 | 1059 |
Final | 3 | 1059 |
Referenser
- SBU. Insatser i öppenvård för att förebygga ungdomars återfall i brott. En systematisk översikt och utvärdering av ekonomiska, sociala och etiska aspekter. Stockholm: Statens beredning för medicinsk och social utvärdering (SBU); 2020. SBU-rapport nr 308. ISBN 978-91-88437-50-1.
- Behandlingsfamiljer för ungdomar med allvarliga beteendeproblem – Treatment Foster Care Oregon. En systematisk översikt och utvärdering inklusive ekonomiska och etiska aspekter. Stockholm: Statens beredning för medicinsk och social utvärdering (SBU); 2018. SBU-rapport nr 279. ISBN 978-91-88437-21-1.
- Socialstyrelsen. Att förebygga och minska utmanande beteende i LSS-verksamhet. Ett kunskapsstöd med rekommendationer för chefer, verksamhetsansvariga och personal. Stockholm: Socialstyrelsen; 2015. Artikelnummer 2015-12-3. ISBN 978-91-7555-347-4.