Psykologisk behandling av barn med problematiskt sexuellt beteende
Fråga och sammanfattning
Barn med problematiskt sexuellt beteende och barn som utsätter andra barn för sexuellt våld är ett svårhanterat och tabubelagt ämne. Dessa beteenden kan leda till stora konsekvenser för alla inblandade och det är därför viktigt att problemet bemöts på ett adekvat sätt.
Fråga
Vilken sammanställd forskning finns om effekten av psykologisk behandling av barn med problematiskt sexuellt beteende?
Frågeställare: Utvecklingsledare, Jönköpings Kommun
Sammanfattning
SBU:s upplysningstjänst har efter litteratursökning, relevansgranskning och bedömning av risk för bias redovisat två systematiska översikter i svaret. De systematiska översikternas inkluderade primärstudier hade för stora variationer i utfall och mätmetoder, vilket medförde att författarna till översikterna inte kunde dra några slutsatser kring effekterna av psykologisk behandling för barn med problematiskt sexuellt beteende. Författarnas slutsatser har inte analyserats utifrån svenska förhållanden.
Upplysningstjänsten har även identifierat sex relevanta systematiska översikter som bedömts ha hög risk för bias. Författarnas slutsatser redovisas därför inte i svaret.
Att underlag saknas eller har mycket låg tillförlitlighet ska inte tolkas som att behandlingen saknar effekt. Det betyder däremot att det behövs forskning för att förbättra kunskapsläget.
Bakgrund
Problematiskt sexuellt beteende hos barn och unga ses inte som en specifik diagnos, utan är ett samlingsnamn för sexuella beteenden utanför vad som är socialt accepterat för barnets utvecklingsnivå och ålder. Dessa beteenden måste skiljas från sexuella lekar eller utforskande beteenden som är vanligt förekommande även hos små barn. Barn som själva initierar sexuella beteenden som inte uppfattas som lämpliga relaterade till deras utvecklingsnivå och där beteendena kan anses skadliga för dem själva eller andra kan anses ha problematiskt sexuellt beteende [1] [2]. Definitionerna och benämningarna av fenomenet kan dock variera, vilket försvårar djupare förståelse och behandling [3]. Barn med problematiskt sexuellt beteende utövar vanligtvis detta beteende mot syskon och andra yngre barn. Problematiskt sexuellt beteende är vanligare hos barn som själva utsatts för sexuella övergrepp än hos barn som inte utsatts, men kan även förekomma hos barn utan känd övergreppshistorik. Det finns ingen uppskattning av hur många barn som har problematiskt sexuellt beteende. Det finns inte heller någon allmänt rekommenderad behandling [4].
Frågeställning och avgränsningar
Upplysningstjänsten har tillsammans med frågeställaren formulerat frågan enligt följande PICO1:
Population: Barn (0–18 år) med problematiskt sexuellt beteende
Intervention: Psykologisk behandling
Control: Ingen eller annan behandling
Outcome: Upphörande eller minskning av beteendet, återfall i brott
Upplysningstjänsten har gjort sökningar (Bilaga 1) i databaserna Medline (via Ovid), Scopus, EBSCO-databaserna PsycInfo, CINAHL, ERIC, SOCIndex, Criminal Justice Abstracts, Psychology and Behavioral Sciences Collection och Academic Search Premier, samt i INAHTA2:s databas för HTA3-rapporter. Databassökningen kompletterades även med en citeringssökning.
Svaret har begränsats till systematiska översikter.
Upplysningstjänsten inkluderar artiklar publicerade i vetenskapliga tidskrifter samt systematiska översikter och rapporter från myndigheter och HTA-organisationer, som är publicerade på engelska eller ett av de skandinaviska språken.
1. PICO är en förkortning för patient/population/problem, intervention (insats, behandling) /, comparison/control (jämförelseintervention (insats, behandling)) och outcome (utfallsmått).
2. International Network of Agencies for Health Technology Assessment (INAHTA)
3. Utvärdering av hälso- och sjukvårdens (och i SBU:s fall socialtjänstens) metoder (engelska: Health Technology Assessment)
Bedömning av risk för bias
I en systematisk översikt finns det risk för bias, det vill säga att resultatet blir snedvridet på grund av brister i avgränsning, litteratursökning och hantering av resultatet. Det är därför viktigt att granska metoden i en systematisk översikt. Två utredare bedömde risken för bias i översikterna med stöd av SBU:s granskningsmall för att översiktligt bedöma risken för snedvridning/systematiska fel hos systematiska översikter (Bilaga 5). Granskningsmallen har sex steg och bygger på frågorna i AMSTAR granskningsmall [5]. Om översikten inte uppfyllde kraven listade i de tre första stegen bedömdes den ha hög risk för bias och granskades inte vidare. En systematisk översikt bedöms ha måttlig risk för bias om den uppfyller alla kraven till och med steg 4, och låg om den uppfyller samtliga steg i SBU:s mall (Bilaga 5 och Faktaruta 2).
Systematiska översikter med måttlig eller låg risk för bias beskrivs i text och tabell. De översikter som bedöms ha hög risk för bias presenteras inte i text och tabell eftersom risken för att resultaten är missvisande bedöms vara för hög.
Resultat från sökningen och bedömning av risk för bias
Upplysningstjänstens litteratursökning genererade totalt 224 artiklar efter dubblettkontroll. Ett flödesschema för urvalsprocessen visas i Bilaga 2. Två utredare på SBU läste alla artikelsammanfattningar och bedömde att 20 översikter kunde vara relevanta. Dessa lästes i fulltext av två utredare och tolv artiklar som inte var relevanta för frågan exkluderades. Exkluderade artiklar finns listade i Bilaga 3.
Två utredare på Upplysningstjänsten bedömde risken för bias i åtta systematiska översikter som var relevanta för frågan och två av dessa bedömdes ha måttlig eller låg risk för bias [6] [7]. Resultat och slutsatser från dessa översikter redovisas nedan. Av de relevanta översikterna bedömdes sex ha hög risk för bias [8] [9] [10] [11] [12] [13]. Upplysningstjänstens bedömning av risk för bias redovisas i Bilaga 4.
Systematiska översikter
SBU:s upplysningstjänst inkluderade två systematiska översikter med låg eller måttlig risk för bias i svaret (Tabell 1).
En översikt inkluderade endast studier med pojkar, medan den andra inte angav någon könsfördelning. De flesta primärstudierna är utförda i USA. En översikt specificerade inte vilka länder primärstudierna var utförda i.
Generellt var de inkluderade primärstudierna små och hade enligt översiktsförfattarna hög risk för bias, främst på grund av problem med blindning och ofullständiga metodbeskrivningar.
Sneddon och medförfattare genomförde en översikt om effekten av kognitiv beteendeterapi (KBT) på skadligt sexuellt beteende hos barn mellan 10 och 18 år [7]. Översikten inkluderade fyra randomiserade kontrollerade studier med totalt 115 deltagare. Alla deltagare var pojkar. Översikten kunde inte dra några slutsatser kring effekter av kognitiv beteendeterapi på skadligt sexuellt beteende då resultaten i primärstudierna redovisades på alltför olika sätt.
Långström och medförfattare genomförde en översikt om interventioner för att förhindra sexualbrott mot barn av personer som tidigare begått liknande brott [6]. Översikten inkluderade även vuxna, men redovisade två primärstudier om ungdomar samt en primärstudie om barn separat. De relevanta studierna hade dock undersökt olika typer av psykologiska interventioner och hade olika studiedesigner, och resultaten gick därför inte att lägga ihop i en metaanalys.
Resultaten har inte analyserats utifrån svenska förhållanden. Att underlag saknas eller har mycket låg tillförlitlighet ska inte tolkas som att behandlingen saknar effekt. Det betyder däremot att det behövs forskning för att förbättra kunskapsläget.
CBT = cognitive behaviour therapy; RCT = randomized controlled study; HSB = harmful sexual behaviour | ||
Included studies | Population, Intervention, Control | Outcome and Results |
---|---|---|
Sneddon et al, 2020 [7] Cognitive-behavioural therapy (CBT) interventions for young people aged 10 to 18 with harmful sexual behaviour (Review) |
||
4 RCT (n=115) Setting: USA: 3 studiesSouth Africa: 1 study |
Population: Children aged 10–18 receiving treatment for sexual offences or harmful sexual behaviour Intervention: Cognitive behavioural therapy Control: Treatment as usualWait-list control |
” Given that no study measured the same outcome using sufficiently similar measures, we were unable to combine the data in a meta-analysis” |
Authors' conclusion: “…only one of the included studies assessed the impact of CBT programmes on one of the primary outcomes of this review, namely recidivism. As a result, we cannot draw any conclusions about the effectiveness of CBT in influencing HSB” |
||
Långström et al, 2013 [6] Preventing sexual abusers of children from reoffending: systematic review of medical and psychological interventions |
||
3 RCT5 observational studies Relevant studies: Adolescents 1 RCT 1 observational study Children 1 RCT |
Population: Adult or adolescent perpetrators or potential perpetrators of child sexual abuse, or children with sexual behaviour problems Intervention: Pharmacological (such as antiandrogenic drugs), psychological, or psychoeducational interventions aimed to prevent reoffending behaviour. Control: Treatment as usual or no treatment |
No synthesis available, only one study per outcome. |
Authors' conclusion: “There are major weaknesses in the scientific evidence […]. Better coordinated and funded high quality studies including several countries are urgently needed” |
SBU:s upplysningstjänst inkluderade även sex systematiska relevanta översikter med hög risk för bias [8] [9] [10] [11] [12] [13]. Resultat och slutsatser presenteras inte i text och tabell eftersom risken för att resultaten är missvisande bedöms vara för hög.
Lästips
Macdonald och medförfattare genomförde en översikt om effekterna av KBT för barn som tidigare varit utsatta för sexuella övergrepp [14]. Ett av de undersökta utfallen var sexualiserat beteende. Det saknas dock närmare beskrivningar kring det sexualiserade beteendet, och det är därmed oklart om barnen i studierna utsatt andra barn. Alla inkluderade primärstudier har använt sig av samma instrument (CSBI, engelska: Children’s Sexual Behavior Inventory) för att mäta beteendet. Två primärstudier inkluderade enbart flickor, och de övriga åtta bestod till övervägande del av flickor. Primärstudierna var generellt små och det saknades i flera fall information kring de metoder som använts i studierna, vilket gav dem en hög risk för bias. Fem primärstudier undersökte effekterna av KBT jämfört med ingen KBT på sexualiserat beteende, direkt efter behandlingsslut. Tre studier undersökte samma effekt efter tre till sex månader, och tre studier undersökte effekten efter ett år. Ingen av jämförelserna visade någon statistiskt signifikant effekt.
Vetenskapliga kunskapsluckor
Enligt SBU:s modell innebär en vetenskaplig kunskapslucka att det saknas evidens för vilken sammanvägd effekt en metod eller insats har, det vill säga kunskap från en systematisk översikt (Faktaruta 3).
SBU:s upplysningstjänst har efter litteratursökning identifierat två systematiska översikter med låg eller måttlig risk för bias, som visar på en kunskapslucka. Ingen litteratursökning efter primärstudier har gjorts så nya primärstudier kan ha tillkommit efter att översikterna publicerades. För att besvara Upplysningstjänstens fråga behövs en välgjord och ny systematisk översikt som identifierar alla relevanta primärstudier och väger samman resultaten.
Projektgrupp
Detta svar är sammanställt av Lisa Andersson (utredare), Jessica Dagerhamn (utredare), Sara Fundell (projektadministratör), Irene Edebert (produktsamordnare), Linda Jonsson (intern sakkunnig) samt Pernilla Östlund (avdelningschef) vid SBU.
Referenser
- Chaffin M, Berliner L, Block R, Johnson TC, Friedrich WN, Louis DG, et al. Report of the ATSA Task Force on Children With Sexual Behavior Problems. Child Maltreat. 2008;13(2):199-218. Available from: https://doi.org/10.1177/1077559507306718.
- Elkovitch N, Latzman RD, Hansen DJ, Flood MF. Understanding child sexual behavior problems: A developmental psychopathology framework. Clin Psychol Rev. 2009;29(7):586-98. Available from: https://doi.org/10.1016/j.cpr.2009.06.006.
- Hunt GR, Higgins DJ, Willis ML, Harris L. Scoping Review of the Definitions Used to Describe and Understand Harmful Sexual Behaviors in Children and Young People. Trauma Violence Abuse. 2024;25(4):2569-83. Available from: https://doi.org/10.1177/15248380231218294.
- Allen B. Etiological Perspectives on Problematic Sexual Behavior of Preteen Children: Implications for Treatment. Clin Child Fam Psychol Rev. 2023;26(1):50-64. Available from: https://doi.org/10.1007/s10567-022-00412-5.
- Shea BJ, Hamel C, Wells GA, Bouter LM, Kristjansson E, Grimshaw J, et al. AMSTAR is a reliable and valid measurement tool to assess the methodological quality of systematic reviews. J Clin Epidemiol. 2009;62(10):1013-20. Available from: https://doi.org/10.1016/j.jclinepi.2008.10.009.
- Langstrom N, Enebrink P, Lauren EM, Lindblom J, Werko S, Hanson RK. Preventing sexual abusers of children from reoffending: systematic review of medical and psychological interventions. BMJ. 2013;347:f4630. Available from: https://doi.org/10.1136/bmj.f4630.
- Sneddon H, Gojkovic Grimshaw D, Livingstone N, Macdonald G. Cognitive-behavioural therapy (CBT) interventions for young people aged 10 to 18 with harmful sexual behaviour. Cochrane Database Syst Rev. 2020;6(6):CD009829. Available from: https://doi.org/10.1002/14651858.CD009829.pub2.
- Caro P, Turner W, Caldwell DM, Macdonald G. Comparative effectiveness of psychological interventions for treating the psychological consequences of sexual abuse in children and adolescents: a network meta-analysis. Cochrane Database Syst Rev. 2023;6(6):CD013361. Available from: https://doi.org/10.1002/14651858.CD013361.pub2.
- Reitzel LR, Carbonell JL. The effectiveness of sexual offender treatment for juveniles as measured by recidivism: a meta-analysis. Sex Abuse. 2006;18(4):401-21. Available from: https://doi.org/10.1177/107906320601800407.
- Satodiya R, Bied A, Shah K, Parikh T, Ash P. A Systematic Review of Multisystemic Therapy in Adolescent Sex Offenders. J Am Acad Psychiatry Law. 2024;52(1):51-60. Available from: https://doi.org/10.29158/JAAPL.230117-23.
- Ter Beek E, Spruit A, Kuiper CHZ, van der Rijken REA, Hendriks J, Stams G. Treatment Effect on Recidivism for Juveniles Who Have Sexually Offended: a Multilevel Meta-Analysis. J Abnorm Child Psychol. 2018;46(3):543-56. Available from: https://doi.org/10.1007/s10802-017-0308-3.
- Tichelaar HK, Deković M, Endendijk JJ. Exploring effectiveness of psychotherapy options for sexually abused children and adolescents: A systematic review of randomized controlled trials. Child Youth Serv Rev. 2020;119. Available from: https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.105519.
- Walker DF, McGovern SK, Poey EL, Otis KE. Treatment effectiveness for male adolescent sexual offenders: a meta-analysis and review. J Child Sex Abus. 2004;13(3-4):281-93. Available from: https://doi.org/10.1300/j070v13n03_14.
- Macdonald G, Higgins JP, Ramchandani P, Valentine JC, Bronger LP, Klein P, et al. Cognitive-behavioural interventions for children who have been sexually abused. Cochrane Database Syst Rev. 2012;2012(5):CD001930. Available from: https://doi.org/10.1002/14651858.CD001930.pub3.
Bilaga 1 Dokumentation av sökstrategier
Medline via OvidSP 17 June 2024
/ = Term from the MeSH controlled vocabulary; .sh = Term from the MeSH controlled vocabulary; exp = Term from MeSH including terms found below this term in the MeSH hierarchy; .ti,ab = Title or abstract; .tw = Title or abstract; .kf = Keywords; .kw = Keywords, exact; .bt = Book title. NLM Bookshelf; .pt = Publication type; .ja = Journal abbreviation; .af = All fields; adjn = Adjacent. Proximity operator retrieving adjacent words, adj3 retrieves records with search terms within two terms from each other; * or $ = Truncation; “ “ = Citation Marks; searches for an exact phrase a. Cochrane Highly Sensitive Search Strategy for identifying randomized trials in MEDLINE: sensitivity- and precision-maximizing version (2008 revision); Ovid format. The Cochrane Collaboration; 2008. Available from Cochranes website, with modifications: the following terms are added: clinical trial, phase iii.pt. ; randomised.ab. ; ("Phase 3" or "phase3" or "phase III" or P3 or "PIII").ti,ab,kw. | ||
Search terms | Items found | |
---|---|---|
Population: | ||
1. | exp Child/ or adolescent/ or minors/ or (child* or "school child*" or schoolage* or "school age*" or "elementary school*" or "primary school*" or "grade school*" or kid or kids or boy* or girl* or prepube* or "pre-pube*" or preadolescen* or "pre-adolescen*" or "junior school*" or "junior high*" or "middle school*" or tween* or preschool or "pre-school" or young* or youth* or adolescen* or teenage* or teen or teens or underage* or "high school*" or highschool*).ti,ab,kf,bt. | 4 626 146 |
2. | ("harmful sexual* behavio*" or HSB or "problem* sexual* behavio*" or PSB or "reactive sexual* behavio*" or "juvenile sex* offend*" or "adolescent sex* offend*" or "sibling* abuse" or "peer* abuse" or "sex* harm* behavio*" or "sex* reactive behavio*" or "sexual abuse*").ti,ab,kf,bt. | 18 636 |
Intervention: | ||
3. | exp Psychotherapy/ or (psychotherap* or psychodynam* or "psycho dynam*" or (accept* adj3 commit*) or cbt or ((cognitiv* or interpersonal) adj4 (behav* or therap* or train* or treat* or method* or approach*)) or (behav* adj3 (therap* or train* or treat* or method* or approach*)) or mindfulness).ti,ab,kf,bt. | 369 493 |
Study types: systematic reviews and meta-analysis / randomized controlled trialsa | ||
4. | ((Systematic Review/ or Meta-Analysis/ or Cochrane Database Syst Rev.ja. or ((systematic adj4 review) or "meta analys*" or metaanalys*).ti,bt,ab.) not (editorial/ or letter/ or case reports/)) | 488 625 |
Combined sets: | ||
5. | 1 and 2 | 14 995 |
6. | 5 and 3 | 1365 |
Final result | ||
7. | 6 and 4 | 55 |
Scopus via scopus.com 17 June 2024
TITLE-ABS-KEY = Title, abstract or keywords (including indexed keywords and author keywords); ALL = All fields; W/n = Within. Proximity operator retrieving terms within n words from each other; PRE/n = Precedes by. Proximity operator, the first term in the search must precede the second by n words; LIMIT-TO (X) = Includes only results of specified type, e.g., publication type or time range; DOCTYPE = Publication type; “re” = review; “le” = letter; “ed” = editorial; “ch” = book chapter; “cp” = conference proceedings; * = Truncation; “ “ = Citation Marks; searches for an exact phrase | ||
Search terms | Items found | |
---|---|---|
Population: | ||
1. | TITLE-ABS-KEY (Child* OR Schoolchild* OR ”school child*” OR schoolage* OR ”school age*” OR ”elementary school*” OR ”primary school*” OR ”grade school*” OR kid OR kids OR boy* OR girl* OR prepube* OR ”pre-pube*” OR preadolescen* OR ”pre-adolescen*” OR ”junior school*” OR ”junior high*” OR ”middle school*” OR tween* OR preschool OR ”pre-school” OR young* OR youth* OR adolescen* OR teenage* OR teen OR teens OR underage* OR ”high school*” OR highschool* OR minors) | 7 629 436 |
2. | TITLE-ABS-KEY (“harmful sexual* behavio*” OR HSB OR “problem* sexual* behavio*” OR PSB OR “reactive sexual* behavio*” OR “juvenile sex* offend*” OR “adolescent sex* offend*” OR “sibling* abuse” OR “peer* abuse” OR “sex* harm* behavio*” OR “sex* reactive behavio*” OR ”sexual abuse*”) | 49 654 |
Intervention: | ||
3. | (psychotherap* OR psychodynam* OR "psycho dynam*" OR (accept* W/2 commit*) OR cbt OR ((cognitiv* OR interpersonal) W/3 (behav* OR therap* OR train* OR treat* OR method* OR approach*)) OR (behav* W/2 (therap* OR train* OR treat* OR method* OR approach*)) OR mindfulness) | 574 912 |
Study types: systematic reviews and meta-analysis / randomized controlled trials | ||
4. | TITLE-ABS-KEY ( ( systematic W/2 review ) OR "meta analy*" OR metaanaly* ) AND (EXCLUDE (DOCTYPE, “le”) OR EXCLUDE (DOCTYPE, “ed”) OR EXCLUDE (DOCTYPE, “ch”) OR EXCLUDE (DOCTYPE, “cp”)) | 724 895 |
Combined sets: | ||
5. | 1 and 2 | 35 922 |
6. | 5 and 3 | 3418 |
Final result | ||
7. | 6 and 4 | 166 |
SOC Index /Criminal Justice Abstracts / Psychology and Behavioral Sciences Collection / ERIC / Academic Search Premier /CINAHL /PsycInfo via EBSCO 17 June 2024
TI = Title; AB = Abstract; SU = Keyword, exact or part (including all other fields for indexed and author keywords); Nn = Near. Proximity operator retrieving terms within n words from each other; * = Truncation; “ “ = Citation Marks; searches for an exact phrase | ||
Search terms | Items found | |
---|---|---|
Population: | ||
1. | AB ( (child* or ”school child*” or schoolage* or ”school age*” or ”elementary school*” or ”primary school*” or ”grade school*” or kid or kids or boy* or girl* or prepube* or ”pre-pube*” or preadolescen* or ”pre-adolescen*” or ”junior school*” or ”junior high*” or ”middle school*” or tween* or preschool or ”pre-school” or young* or youth* or adolescen* or teenage* or teen or teens or underage* or ”high school*” or highschool*) ) OR TI ( (child* or ”school child*” or schoolage* or ”school age*” or ”elementary school*” or ”primary school*” or ”grade school*” or kid or kids or boy* or girl* or prepube* or ”pre-pube*” or preadolescen* or ”pre-adolescen*” or ”junior school*” or ”junior high*” or ”middle school*” or tween* or preschool or ”pre-school” or young* or youth* or adolescen* or teenage* or teen or teens or underage* or ”high school*” or highschool*) ) OR SU ( (child* or ”school child*” or schoolage* or ”school age*” or ”elementary school*” or ”primary school*” or ”grade school*” or kid or kids or boy* or girl* or prepube* or ”pre-pube*” or preadolescen* or ”pre-adolescen*” or ”junior school*” or ”junior high*” or ”middle school*” or tween* or preschool or ”pre-school” or young* or youth* or adolescen* or teenage* or teen or teens or underage* or ”high school*” or highschool*)) | 7 904 357 |
2. | TI ( (“harmful sexual* behavio*” or HSB or “problem* sexual* behavio*” or PSB or “reactive sexual* behavio*” or “juvenile sex* offend*” or “adolescent sex* offend*” or “sibling* abuse” or “peer* abuse” or “sex* harm* behavio*” or “sex* reactive behavio*” or ”sexual abuse*”) ) OR AB ( (“harmful sexual* behavio*” or HSB or “problem* sexual* behavio*” or PSB or “reactive sexual* behavio*” or “juvenile sex* offend*” or “adolescent sex* offend*” or “sibling* abuse” or “peer* abuse” or “sex* harm* behavio*” or “sex* reactive behavio*” or ”sexual abuse*”) ) OR SU ( (“harmful sexual* behavio*” or HSB or “problem* sexual* behavio*” or PSB or “reactive sexual* behavio*” or “juvenile sex* offend*” or “adolescent sex* offend*” or “sibling* abuse” or “peer* abuse” or “sex* harm* behavio*” or “sex* reactive behavio*” or ”sexual abuse*”) ) | 126 093 |
Intervention: | ||
3. | TI ( (psychotherap* OR psychodynam* OR "psycho dynam*" OR (accept* N2 commit*) OR cbt OR ((cognitiv* OR interpersonal) N3 (behav* OR therap* OR train* OR treat* OR method* OR approach*)) OR (behav* N2 (therap* OR train* OR treat* OR method* OR approach*)) OR mindfulness) ) OR AB ( (psychotherap* OR psychodynam* OR "psycho dynam*" OR (accept* N2 commit*) OR cbt OR ((cognitiv* OR interpersonal) N3 (behav* OR therap* OR train* OR treat* OR method* OR approach*)) OR (behav* N2 (therap* OR train* OR treat* OR method* OR approach*)) OR mindfulness) ) OR SU ( (psychotherap* OR psychodynam* OR "psycho dynam*" OR (accept* N2 commit*) OR cbt OR ((cognitiv* OR interpersonal) N3 (behav* OR therap* OR train* OR treat* OR method* OR approach*)) OR (behav* N2 (therap* OR train* OR treat* OR method* OR approach*)) OR mindfulness) ) | 1 012 499 |
Study types: systematic reviews and meta-analysis | ||
4. | TI((systematic N3 review) OR "meta analys*" OR metaanalys*) OR AB((systematic N3 review) OR "meta analys*" OR metaanalys*) OR SU((systematic N3 review) OR "meta analys*" OR metaanalys*) | 736 782 |
Combined sets: | ||
5. | 1 and 2 | 95 573 |
6. | 5 and 3 | 8215 |
Final result | ||
7. | 6 and 4 | 124 |
Citation Search
Scopus via Elsevier (citation search) 1 July 2024
LIMIT-TO (DOCTYPE, "re" = Limit to document type review | ||
Search terms | Items found | |
---|---|---|
Cited articles | ||
1. | Refined to: LIMIT-TO ( DOCTYPE , "re" ) Preventing sexual abusers of children from reoffending: Systematic review of medical and psychological interventionsLangstrom N., Enebrink P., Lauren E.-M., Lindblom J., Werko S., Karl Hanson R.(2013) BMJ (Online), 347 (7924) , art. no. f4630 | |
Citing articles | ||
2. | #1 View cited by | 13 |
Bilaga 2 Flödesschema för urval av artiklar
Bilaga 3 Exkluderade artiklar
Excluded articles | Reason for exclusion |
---|---|
Systematic reviews | |
St Amand A, Bard DE, Silovsky JF. Meta-analysis of treatment for child sexual behavior problems: practice elements and outcomes. Child Maltreat. 2008;13(2):145-66. Available from: https://doi.org/10.1177/1077559508315353. | Wrong publication type |
Howey W, Lundahl B, Assadollahi A. Effectiveness of Residential Treatment for Juveniles with Problematic Sexual Behavior: A Systematic Review. Int J Environ Res Public Health. 2022;19(23). Available from: https://doi.org/10.3390/ijerph192315625. | Wrong intervention |
Malovic A, Murphy G, Coulton S. Finding the Right Assessment Measures for Young People with Intellectual Disabilities Who Display Harmful Sexual Behaviour. J Appl Res Intellect Disabil. 2020;33(1):101-10. Available from: https://doi.org/10.1111/jar.12299. | Wrong intervention |
Macdonald G, Higgins JP, Ramchandani P, Valentine JC, Bronger LP, Klein P, et al. Cognitive-behavioural interventions for children who have been sexually abused. Cochrane Database Syst Rev. 2012;2012(5):CD001930. Available from: https://doi.org/10.1002/14651858.CD001930.pub3. | Wrong population |
McKibbin G. Preventing Harmful Sexual Behaviour and Child Sexual Exploitation for children & young people living in residential care: A scoping review in the Australian context. Child Youth Serv Rev. 2017;82:373-82. Available from: https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2017.10.008. | Wrong study design |
McTavish JR, Santesso N, Amin A, Reijnders M, Ali MU, Fitzpatrick-Lewis D, et al. Psychosocial interventions for responding to child sexual abuse: A systematic review. Child Abuse Negl. 2021;116(Pt 1):104203. Available from: https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2019.104203. | Wrong population |
Miles LW, Valentine JL, Mabey LJ, Hopkins ES, Stodtmeister PJ, Rockwood RB, et al. A Systematic Review of Evidence-Based Treatments for Adolescent and Adult Sexual Assault Victims. J Am Psychiatr Nurses Assoc. 2024;30(3):480-502. Available from: https://doi.org/10.1177/10783903231216138. | Wrong population |
Sánchez-Meca J, Rosa-Alcázar AI, López-Soler C. The psychological treatment of sexual abuse in children and adolescents: A meta-analysis. Int J Clin Health Psychol. 2011;11(1). | Relevant results not analysed seperately |
Schnitzer G, Terry R, Joscelyne T. Adolescent sex offenders with autism spectrum conditions: currently used treatment approaches and their impact. J Forens Psychiatry Psychol. 2019;31(1):17-40. Available from: https://doi.org/10.1080/14789949.2019.1659388. | Wrong study design |
Thibaut F, Bradford JM, Briken P, De La Barra F, Hassler F, Cosyns P, et al. The World Federation of Societies of Biological Psychiatry (WFSBP) guidelines for the treatment of adolescent sexual offenders with paraphilic disorders. World J Biol Psychiatry. 2016;17(1):2-38. Available from: https://doi.org/10.3109/15622975.2015.1085598. | Wrong publication type |
Trask EV. Efficacy of treatments for sexually abused children: A meta-analysis 2009. Available from: https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=psyh&AN=2009-99040-426&site=ehost-live | Wrong publication type |
Trask EV, Walsh K, Dilillo D. Treatment Effects for Common Outcomes of Child Sexual Abuse: A Current Meta-Analysis. Aggress Violent Behav. 2011;16(1):6-19. Available from: https://doi.org/10.1016/j.avb.2010.10.001. | Relevant results not analysed seperately |
Bilaga 4 Risk för bias hos relevanta systematiska översikter
D1 = Step 1; D2= Step 2; D3 = Step 3; D4 = Step 4; D5 = Step 5; D6 = Step 6 = Critical; = High; = Low; = Not assessed |
|||||||
Study | D1 | D2 | D3 | D4 | D5 | D6 | Overall |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Caro 2023 | |||||||
Långström 2013 | |||||||
Reitzel 2006 | |||||||
Satodiya 2024 | |||||||
Sneddon 2020 | |||||||
ter Beek 2018 | |||||||
Tichelaar 2020 | |||||||
Walker 2004 |
The risk of bias in included systematic reviews is appraised using an assessment tool based on AMSTAR revised by SBU. The assessment tool is comprised of six steps based on the items in AMSTAR. To be assessed as low risk of bias, a systematic review has to fulfil all requirements for step 1 to 6. A systematic review is of moderate risk of bias if it fulfils all the requirements up to step 4. Systematic reviews that do not meet the requirements in one of the steps 1-4 are not assessed further than that step and has a high risk of bias.