Norsk kartläggning om användningen av tvång och gränssättning på institution och inom familjehem
Sammanfattning
Här sammanfattar och kommenterar SBU två kartläggningar om användningen av tvång och gränssättning inom institutionsvård och familjehem för barn och unga. Kartläggningarna är publicerade av Folkehelseinstituttet i Norge, 2020 respektive 2023 [1] [2]. Kartläggningen från 2023 är en uppdatering av kartläggningen från 2020. De två kartläggningarna har samma frågeställning och avgränsningar. SBU har därför valt att sammanfatta och kommentera kartläggningarna tillsammans.
Syfte och avgränsningar
Syftet med kartläggningarna har varit att identifiera forskning om bland annat typ av tvångsåtgärder som används, vilka konsekvenser de kan få och hur användningen av tvång kan förhindras/förebyggas. Författarna beskriver i kartläggningarna omfattningen, spridningen samt risk för bias hos aktuell forskning inom området som är utförd i länderna Norge, Sverige, Danmark, Finland, Belgien och Nederländerna. Syftet med kartläggningarna har inte varit att utvärdera effekt.
Resultat och slutsatser
Författarna fann en systematisk översikt och 20 primärstudier publicerade inom området. De flesta studierna (17 av 21) fokuserar på personalens och ungdomarnas upplevelser av gränssättning och användning av tvång inom institutionsvård. Författarna bedömde att risken för bias i studier om upplevelser var låg, medan risk för bias i studier om effekter av förebyggande åtgärder var måttligt till hög. Eftersom kartläggningarna inte sammanväger resultat så presenterar inte SBU några resultat och slutsatser från de enskilda studierna.
Bakgrund
I juni 2023 fick SBU i uppdrag av regeringen att sammanställa kunskap om alternativa metoder och arbetssätt till tvångsåtgärder inom psykiatrisk tvångsvård, rättspsykiatrisk vård och statlig institutionsvård (Dnr SBU 2023/1016). En förstudie från våren 2023 (Dnr SBU 2023/33) visade att det saknades konkreta alternativ till tvångsåtgärder som avskiljning och fasthållning vid akuta risk- och våldssituationer i dessa miljöer. Däremot framkom flera potentiellt förebyggande arbetssätt.
Som en del av detta regeringsuppdrag har SBU identifierat två kartläggningar publicerade av Folkehelseinstituttet i Norge [1] [2]. SBU har valt att sammanfatta och kommentera dessa kartläggningar utifrån svenska förhållanden i denna rapport.
Kartläggningarnas syfte och frågeställningar
De två kartläggningar som SBU valt att sammanfatta och kommentera har samma frågeställningar och avgränsningar. Den senare kartläggningen är en uppdatering av den äldre. SBU har därför valt att sammanfatta och kommentera kartläggningarna tillsammans.
Syftet med kartläggningarna har varit att identifiera och beskriva omfattningen, spridningen samt risk för bias hos aktuell forskning om tvång och gränssättning inom institutionsvård och familjehem1. Författarna har avgränsat kartläggningarna till forskning som är utförd i länderna Norge, Sverige, Danmark, Finland, Belgien och Nederländerna. Syftet med kartläggningarna har inte varit att beskriva eller väga samman resultat och slutsatser från de enskilda studierna.
Kartläggningarna har sex specifika frågeställningar:
- Vad är förekomsten av tvång?
- Hur utövas användningen av tvång?
- Hur förstås gränssättning och användning av tvång?
- Vilka konsekvenser får användningen av tvång?
- Hur förhindras/förebyggs användningen av tvång?
- Vilka är erfarenheterna av kontroll och tillsyn?
1. Begreppen institutionsvård och familjehem är en översättning av de norska begreppen barnevernsinstitusjoner och fosterhjem som används i kartläggningarna.
Författarna till kartläggningarna definierar tvång som åtgärder som medför ingrepp i ett barns personliga rörelsefrihet eller integritet. Dessa åtgärder används i specifika situationer för att hantera akuta behov eller för att upprätthålla säkerhet och ordning. Dessa åtgärder kan enligt författarna vara lagstadgade, men behöver inte vara det. Exempel på tvångsåtgärder kan enligt författarna vara:
- Fysiskt tvång i akuta situationer, som att hålla fast eller isolera ett barn för att förhindra skada på barnet själv eller andra.
- Kroppsvisitation och rumsvisitation.
- Drogtester som inkluderar urinprover och annat biologiskt material.
- Kontroll av post vid misstanke om stöldgods eller skadliga läkemedel.
Författarnas avgränsning på specifika länder motiverar de med att dessa länders lagstiftning och regleringar för institutionsvård och familjehemsplaceringar liknar varandra och att resultatet därför blir mer överförbart till Norge och norska förhållanden. För att fånga den kunskap som finns inom området har författarna, förutom att inkludera publicerade vetenskapliga artiklar, även inkluderat grå litteratur, såsom myndighetsrapporter och universitetsuppsatser.
Kartläggningarnas metod och genomförande
Författarna har satt upp tydliga kriterier för att en publikation (vetenskaplig artikel eller grå litteratur) ska inkluderas i de båda kartläggningarna. Deras litteratursökning är tydligt beskriven, deras metod för urval av artiklar och dataextraktion likaså. Författarna har bedömt risken för bias i de inkluderade artiklarna med relevanta granskningsmetoder för respektive studietyp. Risken för bias för varje enskild publikation är tydligt beskriven.
Kartläggningarnas resultat och slutsatser
Kartläggningarna fann totalt 21 publikationer som svarade på frågeställningarna. Av dessa publikationer var tio gjorda i Norge och fyra i Sverige. Majoriteten av forskningen var gjord inom institutionsvård (18), endast tre avsåg familjehemhem. Forskning med kvalitativ metod dominerade (15), följt av kvantitativ forskning (5). En av de inkluderade publikationerna var en systematisk översikt. Tio publikationer var så kallad grå litteratur.
Författarna bedömde att en majoritet av de inkluderade publikationerna hade oklar eller hög risk för bias (13). Risken för bias i forskningen med kvalitativ metod bedömdes av författarna som låg i sju av femton publikationer. I forskningen med kvantitativ metod var motsvarande andel en av fem. Författarna redovisar sitt resultat uppdelat på de specifika frågeställningarna. SBU har gjort en sammanställning av resultaten från båda kartläggningarna, uppdelat på respektive frågeställning, med information om risk för bias och studiedesign (se Tabell 2).
Projektgrupp
SBU
- Lillemor Dimberg, projektledare
- Maral Jolstedt, projektledare
- Uliana Hellberg, projektledare
- Irini Åberg, projektadministratör
- Jonas Bergström, projektägande chef
Granskare
- Sofia Enell, docent i socialt arbete, Linnéuniversitetet, Växjö
Bindningar och jäv
Sakkunniga och granskare har i enlighet med SBU:s krav inlämnat deklaration rörande bindningar och jäv. Dessa dokument finns tillgängliga på SBU:s kansli. SBU har bedömt att de förhållanden som redovisas där är förenliga med kraven på saklighet och opartiskhet.
Referenser
- The use of force and limit-setting for children and youth in residential childcare and foster care: systematic scoping review (update). Oslo: Folkehelseinstituttet; 2023. [accessed Dec 04 2024]. Available from: https://www.fhi.no/en/publ/2023/The-use-of-force-limit-setting-for-children-youth-in-residential-childcare-and-foster-care/.
- The use of force and setting limits for children and youth in residential child care and foster care: a systematic scoping review. Oslo: Folkehelseinstituttet; 2020. [accessed Dec 04 2024]. Available from: https://www.fhi.no/en/publ/2020/The-use-of-force-and-setting-limits-for-children-and-youth-in-residential-child-care-and-foster-care/.
- Ds 2024:30. En lag om insatser inom socialtjänsten till vårdnadshavare, barn och unga när samtycke saknas. Departementsskrivelser. Stockholm: Elanders Sverige. [accessed Dec 04 2024]. Available from: https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/departementsserien-och-promemorior/2024/11/nya-verktyg-till-socialtjansten-nar-samtycke-saknas/.
- Ds 2024:26. Ökad trygghet och säkerhet på särskilda ungdomshem och LVM-hem – Slutredovisning angående frågor om Statens institutionsstyrelses särskilda befogenheter. Departementsskrivelser. Stockholm: Elanders Sverige. [accessed Dec 04 2024]. Available from: https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/departementsserien-och-promemorior/2024/10/ds-202426/.
- Dir 2024:13. En reform av den statliga barn- och ungdomsvården för en trygg och kvalitativ vård. Kommittédirektiv. Stockholm. [accessed Dec 04 2024]. Available from: https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/kommittedirektiv/2024/02/dir.-202413.