AKK för barn och unga med autismspektrumtillstånd och intellektuell funktionsnedsättning
Slutsatser från Single Case Experimental Design-studier
Sammanfattning
Hur påverkas kommunikationsförmågan hos barn och ungdomar när alternativa och kompletterande kommunikationsstöd (AKK) används?
SBU har granskat och kommenterat en utländsk forskningsöversikt som behandlar AKK för barn och ungdomar med autismspektrumtillstånd och intellektuell funktionsnedsättning med samtidiga komplexa kommunikationsbehov.
Den utländska forskningsöversikten är publicerad i Augmentative and Alternative Communication oktober 2022. Denna kommentar riktar sig främst till beslutsfattare och yrkesverksamma inom hälso- och sjukvård, utbildningssektorn och socialtjänst.
Översiktens syfte och frågeställningar
Författarna har i en systematisk översikt [1] sammanställt forskning om personrelaterade faktorer som kan påverka hur Alternativ och Kompletterande Kommunikation (AKK) fungerar när det gäller förbättrad kommunikationsförmåga hos barn och ungdomar med autismspektrumtillstånd (AST) eller intellektuell funktionsnedsättning (IF) och samtidiga komplexa kommunikationsbehov.
Syftet var att förstå om deltagarnas olika egenskaper, tidigare färdigheter och erfarenheter påverkade resultatet av AKK-stöd, för att möjliggöra en större individualisering och anpassning av AKK-stöd för personer med AST eller IF. Det sammanställda resultatet baserades på primärstudier med Single Case Experimental Design1.
Frågeställningarna var:
- Vilka är de genomsnittliga effekterna av AKK för personer med AST eller IF?
- I vilken utsträckning finns det skillnader i hur AKK påverkar kommunikationsresultat beroende på:
- deltagarnas diagnos
- deltagarnas kronologiska ålder
- antalet eller typen av kommunikationssätt som användes före insatsen
- antalet ord som deltagaren använde före insatsen
- deltagarens användning av imitation före insatsen?
1. SCED innebär att insatser i primärstudierna detaljerat anpassats till varje enskild person. Att deltagare har helt lika insats(er) är därmed inte troligt eller rimligt. Vid en sammanvägning av data från SCED-studier bör därför en bedömning göras om sammanslagningen av insatser är rimliga.
Översiktens sammanfattande slutsatser
Översiktsförfattarna kom fram till att AKK hade genomsnittlig positiv effekt på kommunikationsförmågan för barn och unga med AST eller IF med samtidiga komplexa kommunikationsbehov, särskilt de som var 10 år och yngre, men effekterna mellan de olika deltagarna varierade i stor utsträckning.
Analyserna identifierade dock få skillnader i påverkan av AKK på kommunikationsförmåga beroende på de individuella egenskaper, tidigare färdigheter och erfarenheter som undersöktes hos de barn och ungdomar som deltog i primärstudierna.
SBU:s sammanfattande bedömning av översiktens kvalitet
SBU har granskat de osäkerheter och risker i det sammanvägda resultatet i den systematiska översikten med hjälp av granskningsmallen ROBIS och GRADE (se Faktaruta 3). Genom att bedöma osäkerheter och risker på ett strukturerat och transparent sätt minskar risken för systematisk snedvridning av resultat. SBU har inte bedömt risken för snedvridning av resultat i varje enskild primärstudie som ingår i översikten, detta gjordes av översiktens författare.
SBU:s sammantagna bedömning är att översikten, i enlighet med domänerna i ROBIS, är välgjord och att författarna huvudsakligen har tagit hänsyn till brister i det sammanvägda underlaget vid tolkning av resultaten och formulering av slutsatser.
SBU gör en något annorlunda bedömning av den sammanslagning av de undersökta AKK-stöden som översiktsförfattarna gjort. SBU anser att författarna till översikten borde ha delat upp AKK-stöden i två olika kategorier, en kategori för AKK och en kategori för pedagogiska och kommunikativa strategier2. Sammanläggningen av AKK (hjälpmedelsberoende och oberoende) med pedagogiska och kommunikativa strategier kan enligt SBU:s bedömning ha snedvridet resultatet, vilket påverkat SBU:s bedömning av tillförlitligheten i slutsatserna.
I jämförelse med andra kontrollerade forskningsdesigner, såsom randomiserade kontrollerade studier (RCT), erbjuder SCED inte samma styrka när det gäller att fastställa kausala samband. Anledningen är att SCED ofta saknar en oberoende kontrollgrupp och istället förlitar sig på upprepade mätningar för en och samma individ och tidsmässiga mönster för att tolka förändringar, vilket gör det svårare att utesluta andra möjliga orsaker till observerade förändringar. SBU använder i denna kontext termen associerad.
Översiktsförfattarna har inte själva gjort någon tillförlitlighetsbedömning av de sammanvägda resultaten, SBU har därför kompletterat med en sådan bedömning.
Vid tidpunkten då denna rapport publiceras finns inte någon vägledning från GRADE Working Group i hur bedömning av tillförlitlighet vid sammanvägning av resultat från den här typen av studier bör göras. SBU har därför valt att bedöma tillförlitligheten enligt följande. I den specifika kontext där variationer mellan individer är förväntade och inbyggda i studiedesignen finns en risk att domänen om indirekthet ges större vikt än vad som är motiverat då studierna vägs samman i en systematisk översikt. Avgöranden om överförbarhet bör göras i klinisk och praktisk tillämpning där omständigheter kring den enskilde individen tas i beaktande. SBU har därför valt att bortse från indirekthet. Bedömningen har därför gjorts utifrån övriga domäner i GRADE i syfte att få en nyanserad bild av styrkor och begränsningar utan att introducera en risk för överbedömning av indirekthet.
För de barn och unga med AST och IF som ingick i studierna bedömer SBU att det sammanvägda resultatet har måttlig tillförlitlighet ()3. Det innebär att AKK troligen är associerat med en genomsnittligt förbättrad kommunikationsförmåga för majoriteten av de barn och ungdomar med AST eller IF och med komplexa kommunikationsbehov som ingick i studierna oavsett ålder, diagnos, eller tidigare färdigheter och erfarenheter.
2. De primärstudier som ingick i översikten utvärderade AKK-stöd, inklusive hjälpmedelsberoende (till exempel pekplattor, appar) och hjälpmedelsoberoende (till exempel tecken som stöd) kommunikationsmetoder. Cirka 34 procent av studierna utvärderade dock strategier som involvering och utbildning av närstående eller beteendeinriktade insatser.
3. Sammanlagt avdrag –1.0.
Sammanvägd risk för bias (–0,5): En del av visualiseringarna i primärstudierna mötte WWC:s [2] kvalitetsstandarder för single case studier med anmärkningar. Detta tyder på viss osäkerhet, men följer WWC:s rekommendation, det vill säga de håller tillräckligt hög metodologisk kvalitet för att inkluderas i en metaanalys. Risken för bias bedöms därför som måttlig. Genom att inkludera både AKK-stöd och pedagogiska/kommunikativa strategier i samma kategori utan att skilja dem åt ökar osäkerheten kring om de sammanvägda resultaten speglar effekten av respektive insatstyp. En ytterligare nedgradering skulle därför kunna vara motiverad på grund av den ökade variationen och osäkerhet som förts in. Eftersom det inte görs bedömning för indirekthet, som påverkas av mängden variation, görs ingen ytterligare nedgradering. Samstämmighet: Heterogeniteten är stor då resultaten i primärstudierna motsäger varandra, men eftersom skillnaderna huvudsakligen förklaras av variation på studienivå tyder det på att designtyp och inte effekt av insats kan dölja sig bakom denna variation (–0,5); Bristande precision: Den statistiska osäkerheten är i det sammanvägda resultatet är låg, GRADE:s rekommendation är att avdrag endast bör göras vid påtagliga brister i precision (inget avdrag); Risk för publikationsbias. Skillnader i effektstorlekar mellan publicerade och opublicerade studier identifierades. Övergripande genomsnittliga effektstorlekar kan därför vara mindre än de som redovisats. Vid analys av övergripande genomsnittliga effektstorlekar baserad enbart på opublicerade studier kvarstod dock effekten även om den var lägre. Skillnaderna påverkar inte de övergripande slutsatserna om interventionens riktning. GRADE rekommenderar endast avdrag vid en tydlig påverkan på det sammanvägda resultatet (inget avdrag).
Hur kan resultaten användas
Resultaten från denna systematiska översikt har flera möjliga användningsområden i Sverige, exempelvis inom socialtjänst, specialpedagogik, samt habilitering och vård.
Individuell uppföljning: Att översikten inte ger vägledning i vilka individuella faktorer som ändrar styrkan eller riktningen av effekten av AKK belyser vikten av att följa upp de AKK-stöd som erbjuds den enskilda personen.
Utbildning och fortbildning: Resultaten kan vara viktiga för utbildning och fortbildning av handläggare och personal. Genom kunskap om att AKK kan ha positiva effekter men att effekterna kan variera, kan logopeder, specialpedagoger, speciallärare med flera observera och vid behov justera AKK-stöd.
Forskning och vidareutveckling: Det finns behov av mer forskning för att förstå vilka faktorer som påverkar effekten av AKK. Sådan forskning kan fokusera på specifika svenska sammanhang och miljöer, såsom skillnader i effekt beroende på om AKK används i skolan, hemma, eller i vårdmiljöer.
Bakgrund
AKK en etablerad metod för att främja och möjliggöra kommunikation. Kommunikation är ett grundläggande mänskligt behov och erkänns som en mänsklig rättighet i internationella konventioner [3], samt lagstadgat i Sverige [4–12] (se Faktaruta 4). I Sverige finns en mängd kunskapsstöd och utbildningsmaterial från olika aktörer [13–42] samt även en rekommendation om AKK i Socialstyrelsen nationella riktlinjer för personer med ADHD och autism [31].
Internationellt började man använda tecken för att stödja kommunikationen för personer med autism på 1970-talet. På 1980-talet blev bilder vanligare som kommunikationsverktyg, bland annat eftersom forskning visade att barn med autism hade svårt att imitera. Under 1980-talet introducerades flera system för grafisk symbolkommunikation, såsom Bliss, Widgit, Piktogram och PCS (Picture Communication Symbols). Talande hjälpmedel började användas i USA under samma period och introducerades i Sverige i slutet av 1980-talet. Begreppet "Alternativ och kompletterande kommunikation" började användas i USA i början av 1980-talet och kom till Sverige i mitten av 1990-talet [2].
Beskrivning av översiktens metod och resultat
Nedan följer en beskrivning av översiktens metod och resultat. Metodavsnittet inleds med en övergripande kommentar från SBU och avslutas med SBU:s mer detaljerade kommentarer. Översiktens resultat kommenteras i av SBU löpande i texten.
Författarna hade registrerat ett protokoll i PROSPERO. För att en primärstudie skulle inkluderas i översikten behövde följande kriterier vara uppfyllda:
- Population: I primärstudien ingår en, eller ett fåtal, person(er) med diagnos inom AST, IF eller andra medfödda funktionsnedsättningar med samtidiga komplexa kommunikationsbehov.
- Insats: AKK, med eller utan hjälpmedel, för att stödja eller ersätta talat språk.
- Utfall: Resultat relaterade till kommunikation eller kommunikation och utmanande beteenden.
- Studiedesign: SCED som inkluderar tre eller fler mätningar per fas för att demonstrera effekt.
Litteratursökning genomfördes i fem databaser (SBU erhöll fullständig sökstrategi efter förfrågan till författarna) och processen för att identifiera relevant litteratur genomfördes av två oberoende granskare.
Två personer oberoende av varandra granskade risk för bias i de inkluderade primärstudierna genom att använda What Works Clearing House standards (WWC)4 [2] för studier med en single case design med. Endast studier som uppfyllde kvalitetsstandard enligt WWC inkluderades i översikten. För dessa bedömdes hur väl resultaten (uttryckt i visuella representationer) representerade de data som samlats in, och om de framställts på ett sätt som korrekt och pålitligt återspeglade studiens resultat. Totalt uppfyllde 45 procent av de visuella representationerna alla WWC-standarder utan anmärkningar, 46 procent uppfyllde alla standarder med anmärkningar, och 8 procent uppfyllde inte standarderna.
Författarna analyserade effekter med effektmåtten Tau (AB) och log response ratio (LRR) (se Faktaruta 5). Två effektmått valdes för att komplettera varandra. För att hantera begränsningar i LRR exkluderades dataserier där baslinjedata var noll eller nära noll. Analys av LRR därför baserades därför på ett mindre dataunderlag, medan för Tau (AB) som effektmått var det möjligt att inkludera alla data.
Författarna analyserade effekter med effektmåtten Tau (AB) och log response ratio (LRR) (se Faktaruta 5). Två effektmått valdes för att komplettera varandra. För att hantera begränsningar i LRR exkluderades dataserier där baslinjedata var noll eller nära noll. Analys av LRR därför baserades därför på ett mindre dataunderlag, medan för Tau (AB) som effektmått var det möjligt att inkludera alla data.
Olika uppskattningar av standardfel användes för att hantera osäkerheter i data och beräkningar av konfidensintervall genomfördes.
Författarna använde sig av flernivå (multi-level) metaanalys för att skatta den sammantagna genomsnittliga effektstorleken över alla studier. I analysen slogs resultat från studier på kommunikations- och pedagogiska strategier ihop med resultat från studier som studerat AKK-stöd. Flernivå (multi-level) metaanalys för regressionsmodeller användes för att undersöka modererande faktorer, det vill säga om skillnader i effekt av AKK kan förklaras av faktorerna diagnos, ålder, antal eller typ av kommunikationsmetod innan insats, eller antal ord före insats.
Mellan-bedömar-reliabilitet (IRR) användes för att fastställa överenstämmelse i bedömning mellan de personer som genomförde relevansgranskning, moderator- kodning och extrahering av rådata. IRR-värdena för titel/sammanfattning, fulltextsteget, moderator-kodning och steg för extrahering av rådata var 93 procent, 93 procent, 92 procent respektive 98 procent.
Heterogeniteten i primärstudierna visualiserades med bland annat diagram över fördelning av effektstorlek. Effektstorleken uppvisade stor spridning för båda effektmåtten (LRR respektive Tau (AB)). Med hjälp av moderator-analys undersökte författarna om heterogeniteten (variationen i effekt) kunde förklaras av studiedeltagarnas egenskaper (referera till sista stycket).
Avseende publikationsbias konstaterar författarna att det saknas etablerade metoder för analys av SCED-studier, men att metoder utvecklade för RCT:er inte visade på en tydlig risk för publikationsbias. Dock undersöktes publikationsbias även genom att analysera skillnader i effektstorlekar beroende på om inkluderade primärstudier var publicerade eller opublicerade (från avhandlingar). Denna analys visade på statistiskt signifikanta skillnader.
Beskrivning av ingående studier
Översikten inkluderade 114 SCED-primärstudier, publicerade mellan 1978 och 2020, och omfattade 330 deltagare. Deltagarnas ålder varierade från 1 till 21 år, med en medianålder på 5 år och ett interkvartilintervall på 4 till 9,75 år. Majoriteten av deltagarna hade diagnosen AST (n=224), medan 83 deltagare hade IF och 23 deltagare både AST och IF. Innan studien påbörjades använde cirka hälften av deltagarna flera olika AKK-stöd, 15 procent enbart talat språk, och 10 procent enbart naturliga gester. För 14 procent rapporterades inte vilket AKK-stöd som användes innan insats.
Av de AKK-stöd som utvärderades rapporterade författarna att 57 procent av deltagarna använde hjälpmedelsberoende kommunikationsstöd och 22 procent hjälpmedelsoberoende kommunikationsstöd. I 18 procent av primärstudierna använde deltagarna en kombination av båda. AKK-stöd utan vokalisering (användning av röst) eller verbalisering (användning av tal) var vanligare (71 procent av deltagarna) än de med vokalisering eller verbalisering (36 %). För en mer detaljerad information om vilka insatser som utvärderades i primärstudierna fick SBU tillgång till data från översiktsförfattarna och fördelningen framgår i Tabell 1.
Typ av AKK-insats | Andel av studier (%) |
---|---|
Hjälpmedelsberoende | |
· PECS | 16 % |
· Talande hjälpmedel | 12 % |
· Elektroniska hjälpmedel (t.ex. iPad) | 10 % |
· Mjukvaror (t.ex. appar) | 5 % |
Hjälpmedelsoberoende | |
· Tecken som stöd | 12 % |
Pedagogiska och kommunikativa strategier | |
Beteende- och socialt inriktade insatserBeteende- och socialt inriktade insatser kunde vara positiv beteendeförstärkning, användning av ledtrådar för att hjälpa en person att utföra en viss handling eller beteende, (eng. prompting), förinspelade eller nedskrivna dialoger som stöd för att lära sig och öva på specifika sociala situationer eller samtal (eng. script), sociala berättelser och rollspel. | 16 % |
Involvering av närstående eller yrkesverksamma | 14 % |
Utbildning för närstående eller yrkesverksamma | 4 % |
Flera insatser utvärderades samtidigt. | 18 % |
Insatserna som utvärderades användes i hemmet (32 %), på skolor (46 %) och arbetsplatser (2 %), i vården (42 %), på fritiden (5 %) samt övriga ej specificerade sammanhang (12 %). I 30 av 114 studier hade fler än ett sammanhang studerats5.
Studierna utvärderade huvudsakligen utfall på kommunikationsförmåga (86 %), men en mindre andel (13 %) av studierna utvärderade andra typer av utfall.
5. Data från en sammanställd excel-fil som översiktsförfattarna gjort och gett SBU tillgång till efter förfrågan.
Sammanvägda effekter av AKK på kommunikationsförmåga
Författarnas analyser visar att den genomsnittliga effekten av AKK sannolikt ligger mellan 0,67 och 0,77 mätt med Tau (AB), och mellan 1,58 och 2,13 mätt med LRR. Dock byggde den sammanvägda genomsnittseffekten på ett underlag av studier där effekten varierade avsevärt från studie till studie. Variationen mellan deltagare inom en studie var generellt låg, medan skillnader mellan observationer från olika sammanhang eller för olika utfall hos en och samma deltagare varierade mycket i vissa studier, och inte alls i vissa.
För Tau (AB) observerades en spridning i effekt för de 767 effektstorlekar som skattades över alla nivåer från 1,00 till 1,00, alltså hela skalan för Tau (AB). Även för LRR observerades en avsevärd spridning i effekt över alla nivåer (516 effektstorlekar skattade på studie-, deltagar- och observationsnivå) med värden från –3,26 till 7,64.
Analys av effekten beroende på deltagarens egenskaper
Författarna fann ingen statistiskt signifikant påverkan på insatsens effekt beroende på diagnosgrupper (AST eller IF), åldersgrupper, antalet kommunikationsmetoder som användes innan insats eller hur många ord barnen eller ungdomarna använde innan undersökt AKK-insats observerades. Detta oberoende av om analysen baserades på Tau (AB) eller på LRR. Även en analys av om det fanns en påverkan av effekten som berodde på antalet kombinationer av kommunikationsmetoder genomfördes. Beroende på nivåer av denna faktor sågs en statistiskt signifikant påverkan av effekten mätt med Tau (AB), men ej mätt med LRR.
Författarna poängterar att avsaknaden i de ursprungliga primärstudierna av detaljerade beskrivningar av dessa faktorer ledde till svårigheter att exempelvis bedöma deltagarnas intellektuella nivå, att få en klar bild av vilka kommunikationssätt eller AKK-lösningar som användes före insatsen, vilket kan ha påverkat analysresultaten.
Det finns även andra faktorer som kan påverka hur väl AKK fungerar. Till exempel kan miljön där AKK används (hemmet, skolan, eller vården) spela en viktig roll för hur effektivt AKK är. Dessutom kan typen av AKK vara avgörande. Författarna har i huvudsak fokuserat på egenskaper, tidigare färdigheter och erfarenheter, men det är även av vikt att beakta den omgivande miljön för att fullt ut förstå hur AKK fungerar i praktiken.
Projektgrupp
SBU
- Susanna Larsson Tholén, projektledare
- Annika Bring, projektledare
- Liv Thalén, intern granskare
- Fredrik Tholander, samordnare SBU Kommenterar
- Irini Åberg, projektadministratör
- Ann-Kristine Jonsson, informationsspecialist
- Sofia Tranæus, avdelningschef
Referenser
- Ganz JB, Pustejovsky JE, Reichle J, Vannest KJ, Foster M, Pierson LM, et al. Participant characteristics predicting communication outcomes in AAC implementation for individuals with ASD and IDD: a systematic review and meta-analysis. Augmentative and Alternative Communication. 2023;39(1):7-22. Available from: https://doi.org/10.1080/07434618.2022.2116355.
- National Center for Education Evaluation at IES. What Works Clearinghouse Procedures and Standards Handbook, Version 5.0. Washington, DC: U.S. Department of Education; 2022. [accessed Oct 07 2024]. Available from: https://ies.ed.gov/ncee/WWC/Handbooks.
- SÖ 2008:26. Konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning och fakultativt protokoll till konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning. Sveriges internationella överenskommelser. Stockholm: Utrikesdepartementet. [accessed Oct 11 2023]. Available from: https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/sveriges-internationella-overenskommelser/2008/01/so-200826/.
- SFS 1993:387. Lag om stöd och service till vissa funktionshindrade. Svensk författningssamling. Stockholm: Regeringen, Socialdepartementet. [accessed Nov 16 2023]. Available from: https://beta.rkrattsbaser.gov.se/sfs/item?bet=1993%3A387&tab=grundforfattning.
- SFS 2001:453. Socialtjänstlag. Svensk författningssamling. Stockholm: Regeringskansliet, Socialdepartementet. [accessed Nov 16 2023]. Available from: https://beta.rkrattsbaser.gov.se/sfs/item?bet=2001%3A453&tab=grundforfattning.
- SFS 2008:567. Diskrimineringslag. Svensk författningssamling. Stockholm: Regeringskansliet, Arbetsmarknadsdepartementet. [accessed Oct 22 2023]. Available from: http://rkrattsbaser.gov.se/sfst?fritext=diskrimineringslag&upph=false&sort=desc.
- SFS 2010:800. Skollag. Svensk författningssamling. Stockholm: Regeringskansliet, Utbildningsdepartementet. [accessed Nov 16 2023]. Available from: http://rkrattsbaser.gov.se/sfst?fritext=skollag&upph=false&sort=desc&post_id=2.
- SFS 2014:821. Patientlag. Svensk författningssamling. Stockholm: Regeringskansliet, Socialdepartementet. [accessed oct 1 2024]. Available from: http://rkrattsbaser.gov.se/sfst?fritext=Patientlag&upph=false&sort=desc.
- SFS 2017:30. Hälso- och sjukvårdslag. Svensk författningssamling. Stockholm: Regeringskansliet, Socialdepartementet. [accessed Oct 1 2024]. Available from: https://rkrattsbaser.gov.se/sfsr?fritext=h%C3%A4lso-+och+sjukv%C3%A5rdslag&upph=false.
- SFS 2018:1197. Lag om Förenta nationernas konvention om barnets rättigheter. författningssamling S. Stockholm: Regeringskansliet, Socialdepartementet. [accessed Nov 16 2023]. Available from: https://www.svenskforfattningssamling.se/doc/20181197.html.
- SOFS 2002: SOSFS 2002:9 (S). Bostad med särskild service för vuxna enligt 9 § 9 lagen (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS. Socialstyrelsen. Stockholm: Socialstyrelsens författningssamling. [accessed Oct 1 2024]. Available from: https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/foreskrifter-och-allmanna-rad/2002-10-9_2002_9.pdf.
- SOFS 2012: SOSFS 2012:6 (S). Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om bostad med särskild service för barn eller ungdomar enligt LSS; beslutade den 8 maj 2012. Socialstyrelsen. Stockholm: Socialstyrelsens författningssamling. [accessed Oct 1 2024]. Available from: https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/foreskrifter-och-allmanna-rad/2012-5-14.pdf.
- Välkommen till DART. Västra Götaland: Västra Götalandsregionen. [accessed 11 maj 2024]. Available from: https://www.vgregion.se/ov/dart.
- Alternativ och kompletterande kommunikation. Stockholm: Habilitering & Hälsa Region Stockholm. [accessed 11 maj 2024]. Available from: https://www.autismforum.se/stod-och-insatser/kommunikation/alternativ-och-kompletterande-kommunikation---akk/.
- Forskningsteman. Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK),. Uppsala: Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap Logopedi, Uppsala universitet. [accessed May 11 2024]. Available from: https://www.uu.se/institution/folkhalso-och-vardvetenskap/forskning/logopedi/forskningsteman/alternativ-och-kompletterande-kommunikation-akk.
- Alternativ och kompletterande kommunikation. Stockholm: Kunskapsguiden, Socialstyrelsen. [accessed May 11 2024]. Available from: https://kunskapsguiden.se/omraden-och-teman/funktionshinder/alternativ-och-kompletterande-kommunikation/.
- 2022:Läroplan för grundskolan samt för förskoleklassen och fritidshemmet. Lgr22. Skolverket. Stockholm: Skolverket. [Available from: https://www.skolverket.se/publikationsserier/styrdokument/2022/laroplan-for-grundskolan-forskoleklassen-och-fritidshemmet---lgr22.
- Skolverket 2023:Läroplan för anpassade grundskolan. Lgra22. Stockholm: Skolverket. [Available from: https://www.skolverket.se/publikationsserier/styrdokument/2023/laroplan-for-anpassade-grundskolan---lgra22.
- Skolverket 2023:Läroplan för specialskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Lspec22. Stockholm: Skolverket. [Available from: https://www.skolverket.se/publikationsserier/styrdokument/2023/laroplan-for-specialskolan-forskoleklassen-och-fritidshemmet---lspec22.
- Socialstyrelsen. Rätt kompetens hos personal i verksamheter för personer med funktionsnedsättning. Vägledning för arbetsgivare. Stockholm: Socialstyrelsen; 2012. [accessed May 02 2024]. Available from: https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/vagledning/2012-2-17.pdf.
- Socialstyrelsen. Att mötas i hälso- och sjukvård – ett utbildningsmaterial för reflektion om bemötande och jämlik vård. Stockholm: Socialstyrelsen; 2015. [accessed May 02 2024]. Available from: https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/ovrigt/2015-1-5.pdf.
- Socialstyrelsen. Psykologiska och sociala insatser vid utmanande beteende hos barn och ungdomar med intellektuell funktionsnedsättning. En kartläggning av översikter. Stockholm: Socialstyrelsen; 2015. [accessed May 02 2024]. Available from: https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/ovrigt/2015-7-6.pdf.
- Socialstyrelsen. Psykologiska och sociala insatser vid utmanande beteende hos barn och ungdomar med intellektuell funktionsnedsättning. En kartläggning av översikter. Stockholm: Socialstyrelsen; 2015. [accessed May 02 2024]. Available from: https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/ovrigt/2015-7-6.pdf.
- Socialstyrelsen. Att förebygga och minska utmanande beteende i LSS-verksamhet. Ett kunskapsstöd med rekommendationer för chefer, verksamhetsansvariga och personal. Stockholm: Socialstyrelsen; 2015. [accessed May 02 2024]. Available from: https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/kunskapsstod/2015-12-3.pdf.
- Socialstyrelsen. Erfarenheter från utvecklingsarbete med kommunikationsstöd och lågaffektivt bemötande. Mot mindre tvång och begränsningar. Stockholm: Socialstyrelsen; 2016. Lärande exempel – mot mindre tvång och begränsningar. [accessed May 02 2024]. Available from: https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/ovrigt/2016-9-23.pdf.
- Socialstyrelsen. Att tolka och kartlägga smärta hos en person med intellektuell funktionsnedsättning. Mot mindre tvång och begränsningar. Stockholm: Socialstyrelsen; 2017. Lärande exempel – mot mindre tvång och begränsningar. [accessed May 02 2024]. Available from: https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/ovrigt/2017-1-11.pdf.
- Socialstyrelsen. Vägar till ökad delaktighet. Kunskapsstöd för socialtjänsten om arbete med stöd och service enligt LSS. Stockholm: Socialstyrelsen; 2017 ISBN 978-91-7555-441-9. [accessed Oct 07 2024]. Available from: https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/kunskapsstod/2017-12-21.pdf.
- Socialstyrelsen. Att samtala med barn. Kunskapsstöd för socialtjänsten, hälso- och sjukvården och tandvården. Stockholm: Socialstyrelsen; 2018. [accessed May 11 2024]. Available from: https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/kunskapsstod/2018-11-14.pdf.
- Socialstyrelsen. Kompetens i LSS-boenden. Stockholm: Socialstyrlsen; 2021 2021-3-7312. [accessed May 11 2024]. Available from: https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/ovrigt/2021-3-7312.pdf.
- Socialstyrelsen. Arbetshäfte: AKK som kommunikationsstöd – basutbildning. Srockholm: Socialstyrelsen; 2022. [accessed May 02 2024]. Available from: https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/ovrigt/2022-12-8305.pdf.
- Socialstyrelsen. Nationella riktlinjer för vård och stöd vid adhd och autism. Rekommendationer med tillhörande kunskapsunderlag. Bilaga. Stockholm: Socialstyrelsen; 2022. Natonella riktlinjer. [accessed May 02 2024]. Available from: https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/nationella-riktlinjer/2022-10-8100-kunskapsunderlag.pdf.
- Socialstyrelsen. Stödja och stimulera kommunikations- och språkutveckling bland barn 0 till 2 år. Ett kunskapsstöd för barnhälsovården. Stockholm: Socialstyrelsen; 2022. [accessed Oct 07 2024]. Available from: https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/ovrigt/2022-3-7794.pdf.
- Socialstyrelsen. Kartläggning av den kommunala hälso- och sjukvårdens och socialtjänstens beredskap. Delrapportering. Stockholm: Socialstyrelsen; 2022. [accessed May 11 2024]. Available from: https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/ovrigt/2022-3-7800.pdf.
- Socialstyrelsen. Arbetshäfte: AKK som kommunikationsstöd – basutbildning. Srockholm: Socialstyrelsen; 2022. [accessed May 02 2024]. Available from: https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/ovrigt/2022-12-8305.pdf.
- Socialstyrelsen. Sammanhållen vård- och omsorgsdokumentation – stödmaterial med reflektionsfrågor för omsorgsgivare. Stockholm: Socialstyrelsen; 2023. [accessed Oct 07 2024]. Available from: https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/ovrigt/2023-6-8668.pdf.
- Socialstyrelsen. Fast omsorgskontakt i hemtjänsten. Vägledning för att planera och genomföra arbetet. Stockholm: Socialstyrelsen; 2023. [accessed May 11 2024]. Available from: https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/vagledning/2023-4-8490.pdf.
- Socialstyrelsen. Bedöma barns mognad för delaktighet. Kunskapsstöd för socialtjänsten, hälso- och sjukvården samt tandvården. Stockholm: Socialstyrelsen; 2023. [accessed May 11 2024]. Available from: https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/kunskapsstod/2023-9-8763.pdf.
- Socialstyrelsen. Vårdkontakter i LSS-boende. Stockholm: Socialstyrelsen; 2023. [accessed May 11 2024]. Available from: https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/ovrigt/2023-2-8374.pdf.
- Socialstyrelsen. Nationella riktlinjer 2024: Adhd och autism. Prioriteringsstöd till dig som beslutar om resurser i hälso- och sjukvården eller socialtjänsten. Stockholm: Socialstyrelsen; 2024. Nationella riktlinjer ISBN: 978-91-7555-629-1. [accessed May 6, 2024]. Available from: https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/nationella-riktlinjer/2024-3-8958.pdf.
- Studiepaket Digitala verktyg och AKK. Härnösand: Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM). [accessed May11 2024]. Available from: https://www.spsm.se/studiepaket-digitala-verktyg-och-akk/.
- SPSM. Studiepaket AKK. Stockholm: Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM); 2023. [accessed May 11 2024]. Available from: https://www.spsm.se/studiepaket-akk/.
- Alternativ och kompletterande kommunikation. Härnösand: Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM). [accessed May 11 2024]. Available from: https://www.spsm.se/stod-och-rad/sprak-och-kommunikation/alternativ-och-kompletterande-kommunikation/.
- Thunberg G. AKK – Alternativ och Kompletterande Kommunikation för personer med autism. Stockholm: Autismforum, Stockholms läns landsting; 2011. [accessed May 11 2024] Available from: https://www.autismforum.se/stod-och-insatser/kommunikation/alternativ-och-kompletterande-kommunikation---akk/