Krisstöd i förskola och skola vid suicid
Fråga och sammanfattning
När en klasskamrat, närstående eller personal vid skola eller förskola begår självmord är det en traumatisk händelse som kan påverka barns psykiska hälsa och skolprestationer. Både förskola och skola har en viktig roll som stöd, och interventioner baserade i verksamheten kan vara lämpliga för att hantera sorg och trauma.
Fråga
Vilken sammanställd forskning finns om effekter av krisstöd i förskola och skola efter suicid hos barn, personal eller närstående?
Frågeställare: Projektledare, Ericastiftelsen
Sammanfattning
SBU:s upplysningstjänst har efter litteratursökning och bedömning av risk för bias i systematiska översikter inte redovisat någon systematisk översikt i svaret. Sex relevanta systematiska översikter har identifierats som undersökt kris- och sorgeinterventioner i skolmiljö. Upplysningstjänsten har bedömt att risken för bias i dessa översikter är hög. Författarnas slutsatser redovisas därför inte i svaret.
Bakgrund
År 2020 dog 1 168 personer till följd av suicid i Sverige [1]. När en person begår självmord drabbar det många personer runt den avlidna, både närstående, vänner, skolkamrater och kollegor. Upplevelsen kan vara traumatisk för efterlevande med sämre psykisk hälsa och skolresultat, samt högre suicidrisk som följd [2] [3] [4] [5].
Förskolor och skolor möter, med få undantag, alla barn och spelar en stor roll i barns och ungdomars liv och vardag. Det ger förskolor och skolor unika möjligheter att möta och ge krisstöd till barn vid traumatiska händelser, både de som sker i skolmiljön och de som sker inom familjen eller det omgivande samhället. Krisberedskap och krisstöd i förskola och skola innefattar beredskap inför många olika situationer där det finns risker för barnens säkerhet eller psykiska välmående. Det finns inga formella krav på krisplan i förskola och skola, men det rekommenderas som en del i den kommunala krisberedskapen [6].
Avgränsningar
Upplysningstjänsten har gjort sökningar (Bilaga 1) i databaserna Medline, Scopus och PsycINFO.
Upplysningstjänsten har tillsammans med frågeställaren formulerat frågan enligt följande PICO1:
- Population: Barn och unga upp till 20 år.
- Intervention: Krisstödjande interventioner baserade i pedagogisk verksamhet.
- Control: Alla kontrollgrupper, sedvanligt stöd eller inget stöd
- Outcome: Psykisk hälsa och funktionsnivå, traumasymtom; inventering av använda utfallsmått av intresse.
Litteratursökningen har begränsats till systematiska översikter.
För att vi skulle inkludera en artikel i svaret krävde vi att den var publicerad på engelska eller ett av de skandinaviska språken.
Endast artiklar som genomgått en peer review är inkluderade.
1. PICO är en förkortning för patient/population/problem, intervention/index test, comparison/control (jämförelseintervention) och outcome (utfallsmått).
Bedömning av risk för bias
I en systematisk översikt finns det risk för bias, det vill säga att resultatet blir snedvridet på grund av brister i avgränsning, litteratursökning och hantering av resultatet. Det är därför viktigt att granska metoden i en systematisk översikt. En projektledare/utredare bedömde risken för bias i översikterna med stöd av SBU:s granskningsmall för att översiktligt bedöma risken för snedvridning/systematiska fel hos systematiska översikter (Bilaga 5). Granskningsmallen har sex steg och bygger på frågorna i AMSTAR granskningsmall [7]. Om översikten inte uppfyllde kraven i ett steg bedömdes den inte vidare i efterföljande steg. En systematisk översikt har bedömts ha måttlig till låg risk för bias om den uppfyller alla kraven till och med steg 4 i SBU:s mall (Bilaga 5 och Faktaruta 2).
Systematiska översikter med måttlig till låg risk för bias beskrivs i text och tabell. De översikter som bedöms ha hög risk för bias presenteras inte i text och tabell eftersom risken för att resultaten är missvisande bedöms vara för hög.
Resultat från sökningen
Upplysningstjänstens litteratursökning genererade totalt 2 616 artikelsammanfattningar (abstrakt) efter dubblettkontroll. Ett flödesschema för urvalsprocessen visas i Bilaga 2. En utredare på SBU läste alla artikelsammanfattningar och bedömde att 54 översikter kunde vara relevanta för frågan. Dessa artiklar lästes i fulltext av en utredare och de artiklar som inte var relevanta för frågan exkluderades. Exkluderade artiklar finns listade i Bilaga 3.
En utredare på Upplysningstjänsten bedömde risken för bias i sex systematiska översikter som var relevanta för frågan och fann att risken för bias i dessa var hög. Alla översikter hade brister i sökstrategin eller i dokumentationen av sökstrategin, vilket innebär att det fanns risk, eller inte gick att bedöma risk, för att studier missats. Det saknades även bedömning av risk för bias av primärstudier i alla översikter, samt bristande information om dubbelgranskning i tre av översikterna. Upplysningstjänstens bedömning av risk för bias redovisas i Bilaga 4.
Systematiska översikter
SBU:s upplysningstjänst inkluderade sex systematiska översikter med hög risk för bias [8–13]. En av översikterna fokuserade på postvention, det vill säga studier som undersökt insatser när ett självmord skett, men bara 6 av 16 inkluderade studier i denna översikt beskrev skolbaserade program [11]. En översikt inkluderade skolbaserade interventioner framför allt inriktade på prevention, men inkluderade även två postventionsstudier [8]. Övriga fyra översikter hade inte specifikt fokus på suicid, men inkluderade enstaka relevanta studier. En översikt fokuserade på sorg hos barn och ungdomar och inkluderade en skolbaserad interventionstyp [9]. De tre kvarvarande översikterna undersökte skolbaserade krisinterventioner [10] [12] [13].
Resultat och slutsatser presenteras inte i text och tabell eftersom risken för att resultaten är missvisande bedöms vara för hög.
Projektgrupp
Detta svar är sammanställt av Emma Palmqvist Wojda (utredare), Laura Lintamo (projektsamordnare), Sara Fundell (projektadministratör), Per Lytsy (intern sakkunnig) samt Irene Edebert (tf avdelningschef) vid SBU.
Referenser
- Statistikdatabas för dödsorsaker. Stockholm: Socialstyrelsen; 2020. [accessed 10 June 2022]. Available from: https://sdb.socialstyrelsen.se/if_dor/val.aspx.
- Berg L, Rostila M, Saarela J, Hjern A. Parental death during childhood and subsequent school performance. Pediatrics. 2014;133(4):682-9. Available from: https://doi.org/10.1542/peds.2013-2771.
- Mogensen H, Moller J, Hultin H, Mittendorfer-Rutz E. Death of a Close Relative and the Risk of Suicide in Sweden-A Large Scale Register-Based Case-Crossover Study. PLoS ONE. 2016;11(10):e0164274. Available from: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0164274.
- Pitman A, Osborn D, King M, Erlangsen A. Effects of suicide bereavement on mental health and suicide risk. Lancet Psychiatry. 2014;1(1):86-94. Available from: https://doi.org/10.1016/S2215-0366(14)70224-X.
- Spillane A, Larkin C, Corcoran P, Matvienko-Sikar K, Riordan F, Arensman E. Physical and psychosomatic health outcomes in people bereaved by suicide compared to people bereaved by other modes of death: a systematic review. BMC Public Health. 2017;17(1):939. Available from: https://doi.org/10.1186/s12889-017-4930-3.
- MSB. Handbok i kommunal krisberedskap: 2. Kommunala verksamheter, förskola, grundskola och gymnasieskola. Karlstad: Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB); 2021. [accessed Jun 13 2022]. Available from: https://www.msb.se/sv/publikationer/handbok-i-kommunal-krisberedskap--2.-kommunala-verksamheter-forskola-grundskola-och-gymnasieskola/.
- Shea BJ, Grimshaw JM, Wells GA, Boers M, Andersson N, Hamel C, et al. Development of AMSTAR: a measurement tool to assess the methodological quality of systematic reviews. BMC Med Res Methodol. 2007;7(1):10. Available from: https://doi.org/10.1186/1471-2288-7-10.
- Robinson J, Cox G, Malone A, Williamson M, Baldwin G, Fletcher K, et al. A systematic review of school-based interventions aimed at preventing, treating, and responding to suicide- related behavior in young people. Crisis. 2013;34(3):164-82. Available from: https://doi.org/10.1027/0227-5910/a000168.
- Rosner R, Kruse J, Hagl M. A meta-analysis of interventions for bereaved children and adolescents. Death Stud. 2010;34(2):99-136. Available from: https://doi.org/10.1080/07481180903492422.
- Sokol RL, Heinze J, Doan J, Normand M, Grodzinski A, Pomerantz N, et al. Crisis Interventions in Schools: A Systematic Review. J Sch Violence. 2021;20(2):241-60. Available from: https://doi.org/10.1080/15388220.2021.1879098.
- Szumilas M, Kutcher S. Post-suicide intervention programs: a systematic review. Can J Public Health. 2011;102(1):18-29. Available from: https://doi.org/10.1007/BF03404872.
- Yohannan J, Carlson JS. A systematic review of school‐based interventions and their outcomes for youth exposed to traumatic events. Psychol Sch. 2018;56(3):447-64. Available from: https://doi.org/10.1002/pits.22202.
- Wei Y, Szumilas M, Kutcher S. Effectiveness on Mental Health of Psychological Debriefing for Crisis Intervention in Schools. Educ Psychol Rev. 2010;22(3):339-47. Available from: https://doi.org/10.1007/s10648-010-9139-2.
Bilaga 1 Sökstrategier
Medline via OvidSP 04 April 22
/ = Term from the MeSH controlled vocabulary; .sh = Term from the MeSH controlled vocabulary; exp = Term from MeSH including terms found below this term in the MeSH hierarchy; .ti,ab = Title or abstract; .tw = Title or abstract; .kf = Keywords; .kw = Keywords, exact; .bt = Book title. NLM Bookshelf.; .pt = Publication type; .ja = Journal abbreviation; .af = All fields; adjn = Adjacent. Proximity operator retrieving adjacent words, adj3 retrieves records with search terms within two terms from each other.; * or $ = Truncation; “ “ = Citation Marks; searches for an exact phrase | ||
Search terms | Items found | |
Population: | ||
1. | Suicide/ | 43 332 |
2. | Exp Bereavement/ | 14 648 |
3. | Crisis Intervention/ | 6 045 |
4. | (suicide or postvention or crisis or grief or griev* or bereave* or trauma*).ab,kf,ti. | 565 819 |
5. | 1 or 2 or 3 or 4 | 586 009 |
Intervention: | ||
6. | Schools, Nursery/ or Schools/ | 49 047 |
7. | Child Day Care Centers/ | 5 262 |
8. | Students/ | 73 063 |
9. | (school* or classroom or preschool* or kindergarten* or nurser* or child care or education* or student*).ab,kf,ti. | 1 125 301 |
10. | 6 or 7 or 8 or 9 | 1 141 319 |
Study types: systematic reviews and meta-analysis | ||
11. | ((Systematic Review/ or Meta-Analysis/ or Cochrane Database Syst Rev.ja. or ((systematic adj4 review) or "meta analy*" or metaanaly*).ti,bt,ab.) not (editorial/ or letter/ or case reports/)) | |
Combined sets: | ||
12. | 5 and 10 | 37 341 |
13. | 11 and 12 | 875 |
Final result | ||
14. | 875 |
Scopus via scopus.com 04 April 22
TITLE-ABS-KEY = Title, abstract or keywords (including indexed keywords and author keywords); ALL = All fields; W/n = Within. Proximity operator retrieving terms within n words from each other.; PRE/n = Precedes by. Proximity operator, the first term in the search must precede the second by n words.; LIMIT-TO (X) = Includes only results of specified type, e.g., publication type or time range.; DOCTYPE = Publication type; “re” = review; “le” = letter; “ed” = editorial; “ch” = book chapter; “cp” = conference proceedings; * = Truncation; “ “ = Citation Marks; searches for an exact phrase | ||
Search terms | Items found | |
Population: | ||
1. | TITLE-ABS-KEY ( suicide OR postvention OR crisis OR grief OR griev* OR bereave* OR trauma*) | 1 130 430 |
Intervention: | ||
2. | TITLE-ABS-KEY ( school* OR classroom OR preschool* OR kindergarten* OR nurser* OR "child care" OR "day care" OR education* OR student* ) ) | 4 975 564 |
Study types: systematic reviews and meta-analysis / randomized controlled trials | ||
3. | TITLE-ABS-KEY ( ( systematic W/2 review ) OR "meta analy*" OR metaanaly* ) AND (EXCLUDE (DOCTYPE, “le”) OR EXCLUDE (DOCTYPE, “ed”) OR EXCLUDE (DOCTYPE, “ch”) OR EXCLUDE (DOCTYPE, “cp”)) | 4. |
Combined sets: | ||
5. | 1 AND 2 | 141 703 |
6. | 3 AND 4 | 2 248 |
Final result | ||
7. | 2 248 |
PSYCINFO via EBSCO 04 April 22
TI = Title; AB = Abstract; SU = Keyword, exact or part (including all other fields for indexed and author keywords); DE = Exact keyword; TX = All text; MR = Methodology; Nn = Near. Proximity operator retrieving terms within n words from each other.; * = Truncation; “ “ = Citation Marks; searches for an exact phrase | ||
Search terms | Items found | |
Population: | ||
1, | TI ( ( suicide OR postvention OR crisis OR grief OR griev* OR bereave* OR trauma*) ) OR AB ( ( suicide OR postvention OR crisis OR grief OR griev* OR bereave* OR trauma*) ) OR SU ( ( suicide OR postvention OR crisis OR grief OR griev* OR bereave* OR trauma*) ) | 260 566 |
Intervention: | ||
2. | TI ( ( school* OR classroom OR preschool* OR kindergarten* OR nurser* OR "child care" OR "day care" OR education* OR student* ) ) ) OR AB ( ( school* OR classroom OR preschool* OR kindergarten* OR nurser* OR "child care" OR "day care" OR education* OR student* ) ) ) OR SU ( ( school* OR classroom OR preschool* OR kindergarten* OR nurser* OR "child care" OR "day care" OR education* OR student* ) ) ) | 1 324 373 |
Study types: systematic reviews and meta-analysis / randomized controlled trials | ||
3. | TI((systematic n3 review) OR "meta analy*" OR metaanaly*) OR AB((systematic n3 review) OR "meta analys*" OR metaanalys*) OR SU((systematic n3 review) OR "meta analys*" OR metaanalys*) OR (MR "Systematic Review" OR MR "meta analysis") | |
Combined sets: | ||
4. | 1 AND 2 | 81 981 |
5. | 3 AND 4 | 645 |
Final result | ||
6. | 645 |
Bilaga 2 Flödesschema för urval av artiklar
Bilaga 3 Exkluderade artiklar
Artiklar som exkluderats efter fulltextläsning/ Publications excluded after full text reading
Exkluderade artiklar | Orsak till exklusion |
Adler-Nevo G, Manassis K. Psychosocial treatment of pediatric posttraumatic stress disorder: the neglected field of single-incident trauma. Depress Anxiety. 2005;22(4):177-89. Available from: https://doi.org/10.1002/da.20123. | Fel population |
Allen-Meares P, Montgomery KL, Kim JS. School-based social work interventions: A cross-national systematic review. Soc Work. 2013;58(3):253-62. Available from: https://doi.org/10.1093/sw/swt022. | Fel population |
Allumbaugh DL, Hoyt WT. Effectiveness of grief therapy: A meta-analysis. J Couns Psychol. 1999;46(3):370-80. Available from: https://doi.org/10.1037/0022-0167.46.3.370. | Fel intervention |
Andriessen K, Draper B, Dudley M, Mitchell PB. Pre- and postloss features of adolescent suicide bereavement: A systematic review. Death Studies. 2016;40(4):229-46. Available from: https://doi.org/10.1080/07481187.2015.1128497. | Ingen intervention |
Andriessen K, Krysinska K, Hill NTM, Reifels L, Robinson J, Reavley N, et al. Effectiveness of interventions for people bereaved through suicide: A systematic review of controlled studies of grief, psychosocial and suicide-related outcomes. BMC Psychiatry. 2019;19(1). Available from: https://doi.org/10.1186/s12888-019-2020-z. | Endast en inkluderad studie på relevant population och intervention, med hög RoB |
Andriessen K, Krysinska K, Kõlves K, Reavley N. Suicide Postvention Service Models and Guidelines 2014–2019: A Systematic Review. Front Psychol. 2019;10. Available from: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02677. | Endast en inkluderad studie på relevant population och intervention, med hög RoB |
Bagneris JR, Noël LT, Harris R, Bennett EI. School-Based Interventions for Posttraumatic Stress Among Children (Ages 5–11): Systematic Review and Meta-Analysis. Sch Ment Health. 2021;13(4):832-44. Available from: https://doi.org/10.1007/s12310-021-09451-9. | Fel population |
Berger E. Multi-tiered Approaches to Trauma-Informed Care in Schools: A Systematic Review. Sch Ment Health. 2019;11(4):650-64. Available from: https://doi.org/10.1007/s12310-019-09326-0. | Fel intervention |
Bergman AS, Axberg U, Hanson E. When a parent dies - a systematic review of the effects of support programs for parentally bereaved children and their caregivers. BMC Palliat Care. 2017;16(1):39. Available from: https://doi.org/10.1186/s12904-017-0223-y. | Fel intervention |
Betancourt TS, Meyers-Ohki SE, Charrow AP, Tol WA. Interventions for children affected by war: An ecological perspective on psychosocial support and mental health care. Harv Rev Psychiatry. 2013;21(2):70-91. Available from: https://doi.org/10.1097/HRP.0b013e318283bf8f. | Fel population |
Brown RC, Witt A, Fegert JM, Keller F, Rassenhofer M, Plener PL. Psychosocial interventions for children and adolescents after man-made and natural disasters: a meta-analysis and systematic review. Psychol Med. 2017;47(11):1893-905. Available from: https://doi.org/10.1017/S0033291717000496. | Fel population, svag redovisning av innehåll i inkluderade interventioner |
Cary CE, McMillen JC. The data behind the dissemination: A systematic review of trauma-focused cognitive behavioral therapy for use with children and youth. Child Youth Serv Rev. 2012;34(4):748-57. Available from: https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2012.01.003. | Fel intervention |
Causer H, Muse K, Smith J, Bradley E. What Is the Experience of Practitioners in Health, Education or Social Care Roles Following a Death by Suicide? A Qualitative Research Synthesis. Int J Environ Res Public Health. 2019;16(18). Available from: https://doi.org/10.3390/ijerph16183293. | Fel fokus |
Chafouleas SM, Koriakin TA, Roundfield KD, Overstreet S. Addressing childhood trauma in school settings: A framework for evidence-based practice. Sch Ment Health. 2019;11(1):40-53. | Fel population |
Charuvastra A, Goldfarb E, Petkova E, Cloitre M. Implementation of a screen and treat program for child posttraumatic stress disorder in a school setting after a school suicide. J Trauma Stress. 2010;23(4):500-3. Available from: https://doi.org/10.1002/jts.20546. | Fel publikationstyp |
Chen CYC, Panebianco A. Interventions for Young Bereaved Children: A Systematic Review and Implications for School Mental Health Providers. Child Youth Care Forum. 2018;47(2):151-71. Available from: https://doi.org/10.1007/s10566-017-9426-x. | Fel setting |
Coombe J, Mackenzie L, Munro R, Hazell T, Perkins D, Reddy P. Teacher-Mediated Interventions to Support Child Mental Health Following a Disaster: A Systematic Review. PLoS Curr. 2015;7(DISASTERS). Available from: https://doi.org/10.1371/currents.dis.466c8c96d879e2663a1e5e274978965d. | Fel population |
Currier JM, Neimeyer RA, Berman JS. The effectiveness of psychotherapeutic interventions for bereaved persons: a comprehensive quantitative review. Psychol Bull. 2008;134(5):648-61. Available from: https://doi.org/10.1037/0033-2909.134.5.648. | Fel publikationstyp |
Das JK, Salam RA, Lassi ZS, Khan MN, Mahmood W, Patel V, et al. Interventions for Adolescent Mental Health: An Overview of Systematic Reviews. J Adolesc Health. 2016;59(4S):S49-S60. Available from: https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2016.06.020. | Fel publikationstyp, fokus på prevention |
de López KJ, Søndergaard Knudsen H, Hansen TGB. What Is Measured in Bereavement Treatment for Children and Adolescents? A Systematic Literature Review. Illn Crisis Loss. 2020;28(4):363-87. Available from: https://doi.org/10.1177/1054137317741713. | Fel intervention |
Dodd A, Guerin S, Delaney S, Dodd P. Complicated grief: Knowledge, attitudes, skills and training of mental health professionals: A systematic review. Patient Educ Couns. 2017;100(8):1447-58. Available from: https://doi.org/10.1016/j.pec.2017.03.010. | Fel population och intervention |
Doherty A, Benedetto V, Harris C, Boland P, Christian DL, Hill J, et al. The effectiveness of psychological support interventions for those exposed to mass infectious disease outbreaks: A systematic review. BMC Psychiatry. 2021;21. Available from: https://doi.org/10.1186/s12888-021-03602-7. | Fel population |
du Mello Kenyon G, Schirmer J. Common practice elements of school-based trauma interventions for children and adolescents exhibiting symptoms of post-traumatic stress disorder: a systematic review. J Psychol Couns Sch. 2020;30(2):112-28. Available from: https://doi.org/10.1017/jgc.2019.31. | Fel population |
Evans R, Hurrell C. The role of schools in children and young people's self-harm and suicide: Systematic review and meta-ethnography of qualitative research. BMC Public Health. 2016;16(1). Available from: https://doi.org/10.1186/s12889-016-3065-2. | Fel population och intervention |
Fondren K, Lawson M, Speidel R, McDonnell CG, Valentino K. Buffering the effects of childhood trauma within the school setting: A systematic review of trauma-informed and trauma-responsive interventions among trauma-affected youth. Child Youth Serv Rev. 2020;109. Available from: https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2019.104691. | Fel intervention |
Forte AL, Hill M, Pazder R, Feudtner C. Bereavement care interventions: A systematic review. BMC Palliative Care. 2004;3:1-14. Available from: https://doi.org/10.1186/1472-684X-3-1. | Fel intervention |
Fu C, Underwood C. A meta-review of school-based disaster interventions for child and adolescent survivors. J Child Adolesc Ment Health. 2015;27(3):161-71. Available from: https://doi.org/10.2989/17280583.2015.1117978. | Fel population |
Gómez G, Basagoitia A, Burrone MS, Rivas M, Solís-Soto MT, Dy Juanco S, et al. Child-Focused Mental Health Interventions for Disasters Recovery: A Rapid Review of Experiences to Inform Return-to-School Strategies After COVID-19. Front Psychiatry. 2021;12. Available from: https://doi.org/10.3389/fpsyt.2021.713407. | Fel population |
Gutermann J, Schreiber F, Matulis S, Schwartzkopff L, Deppe J, Steil R. Psychological Treatments for Symptoms of Posttraumatic Stress Disorder in Children, Adolescents, and Young Adults: A Meta-Analysis. Clin Child Family Psychol Rev. 2016;19(2):77-93. Available from: https://doi.org/10.1007/s10567-016-0202-5. | Fel intervention |
Gutermann J, Schwartzkopff L, Steil R. Meta-analysis of the Long-Term Treatment Effects of Psychological Interventions in Youth with PTSD Symptoms. Clin Child Family Psychol Rev. 2017;20(4):422-34. Available from: https://doi.org/10.1007/s10567-017-0242-5. | Saknar särredovisning av skolbaserade studier |
Harrop E, Mann M, Semedo L, Chao D, Selman LE, Byrne A. What elements of a systems’ approach to bereavement are most effective in times of mass bereavement? A narrative systematic review with lessons for COVID-19. Palliative Med. 2020;34(9):1165-81. Available from: https://doi.org/10.1177/0269216320946273. | Fel intervention |
Herrenkohl TI, Hong S, Verbrugge B. Trauma-Informed Programs Based in Schools: Linking Concepts to Practices and Assessing the Evidence. Am J Community Psychol. 2019;64(3-4):373-88. Available from: https://doi.org/10.1002/ajcp.12362. | Fel population |
Hosseinighousheh S, Arefi MF, Pouya AB, Poursadeqiyan M. Health in disasters in Iranian schools: A systematic review. J Edu Health Promotion. 2021;10(1). Available from: https://doi.org/10.4103/jehp.jehp_1263_20. | Fel population |
Kramer DN, Landolt MA. Characteristics and efficacy of early psychological interventions in children and adolescents after single trauma: a meta-analysis. Eur J Psychotraumatol. 2011;2. Available from: https://doi.org/10.3402/ejpt.v2i0.7858. | Fel intervention |
Kreps GL, Rowan K, Botan CH. Can public schools serve as communication networks for community disaster medical preparedness and recovery? A review. World Med Health Policy. 2011;3(3). Available from: https://doi.org/10.2202/1948-4682.1162. | Fel fokus |
Lunde I, Myhre Reigstad M, Frisch Moe K, Grimholt TK. Systematic Literature Review of Attempted Suicide and Offspring. Int J Environ Res Public Health. 2018;15(5):08. Available from: https://doi.org/10.3390/ijerph15050937. | Fel intervention |
Lytje M, Dyregrov A, Bergstrøm MD, Fjærestad A, Fisher-Hoyrem L. Same origin, different implementations: a document analysis of Norwegian and Danish bereavement response plans. Int J Early Years Educ. 2021:1-15. | Fel publikationstyp |
MacNeil W, Topping K. Crisis management in schools: Evidence-based prevention. J Educ Enq. 2007;7(1):64-94. | Inte systematisk översikt |
Maynard BR, Farina A, Dell NA, Kelly MS. Effects of trauma-informed approaches in schools: A systematic review. Campbell Syst Rev. 2019;15(1-2). Available from: https://doi.org/10.1002/cl2.1018. | Fel intervention |
Muller R, Morabito MS, Green JG. Police and mental health in elementary and secondary schools: A systematic review of the literature and implications for nursing. J Psychiatr Ment Health Nurs. 2021;28(1):72-82. Available from: https://doi.org/https://dx.doi.org/10.1111/jpm.12704. | Fel intervention |
Parker MM, Hergenrather K, Smelser Q, Kelly CT. Exploring child-centered play therapy and trauma: A systematic review of literature. Int J Play Ther. 2021;30(1):2-13. Available from: https://doi.org/10.1037/pla0000136. | Fel population |
Perfect MM, Turley MR, Carlson JS, Yohanna J, Saint Gilles MP. School-Related Outcomes of Traumatic Event Exposure and Traumatic Stress Symptoms in Students: A Systematic Review of Research from 1990 to 2015. Sch Ment Health. 2016;8(1):7-43. Available from: https://doi.org/10.1007/s12310-016-9175-2. | Delvis fel population, ingen särredovisning av relevant population/ intervention |
Reavley NJ, Ross AM, Killackey E, Jorm AF. Development of guidelines for tertiary education institutions to assist themin supporting students with a mental illness: A Delphi consensus study with Australian professionals and consumers. PeerJ. 2013;2013(1). Available from: https://doi.org/10.7717/peerj.43. | Fel publikationstyp, fel population |
Ridley A, Frache S. Bereavement care interventions for children under the age of 18 following the death of a sibling: a systematic review. Palliat Med. 2020;34(10):1340-50. Available from: https://doi.org/10.1177/0269216320947951. | Fel intervention |
Rolfsnes ES, Idsoe T. School-based intervention programs for PTSD symptoms: a review and meta-analysis. J Trauma Stress. 2011;24(2):155-65. Available from: https://doi.org/10.1002/jts.20622. | Fel population |
Sánchez AM, Latimer JD, Scarimbolo K, von der Embse NP, Suldo SM, Salvatore CR. Youth Mental Health First Aid (Y-MHFA) Trainings for Educators: A Systematic Review. Sch Ment Health. 2021;13(1). Available from: https://doi.org/10.1007/s12310-020-09393-8. | Fel intervention |
Stratford B, Cook E, Hanneke R, Katz E, Seok D, Steed H, et al. A Scoping Review of School-Based Efforts to Support Students Who Have Experienced Trauma. Sch Ment Health. 2020;12(3):442-77. Available from: https://doi.org/10.1007/s12310-020-09368-9. | Fel publikationstyp |
Wassink-de Stigter R, Kooijmans R, Asselman M, Offerman E, Nelen W, Helmond P. Facilitators and Barriers in the Implementation of Trauma-Informed Approaches in Schools: A Scoping Review. Sch Ment Health. 2022:1-15. | Fel publikationstyp |
Bilaga 4 Risk för bias hos relevanta systematiska översikter
* RoB = Risk of bias. Risken för bias i översikterna bedömdes med stöd av SBU:s granskningsmall för att översiktligt bedöma risken för snedvridning/systematiska fel hos systematiska översikter. Granskningsmallen har sex steg och bygger på frågorna i AMSTAR granskningsmall. Om översikten inte uppfyllde kraven i ett steg bedömdes den inte vidare i efterföljande steg. En systematisk översikt har bedömts ha måttlig till låg risk för bias om den uppfyller alla kraven till och med steg 4 i SBU:s mall. | ||
Referens | RoB* | Kommentar |
Robinson et al 2013, [8] |
Hög | Vissa brister i sökning och sökdokumentation, saknar risk of bias-bedömning av inkluderade studier |
Rosner et al, 2010, [9] |
Hög | Brister i sökdokumentation, saknar risk of bias-bedömning av inkluderade studier. |
Sokol et al 2021, [10] |
Hög | Sökning hänvisas till appendix, som dock saknas. Författare kontaktad, men utan återkoppling. Saknar risk of bias-bedömning av inkluderade studier. |
Szumilas et al 2011, [11] |
Hög | Vissa brister i sökdokumentation, saknar information om dubbelgranskning, saknar risk of bias-bedömning på studienivå. |
Yohannan et al 2019, [12] |
Hög | Brister i sökning och sökdokumentation, saknar information om dubbelgranskning, saknar risk of bias-bedömning av inkluderade studier. |
Wei et al 2010, [13] |
Hög | Brister i sökning och sökdokumentation, saknar information om dubbelgranskning, saknar risk of bias-bedömning av inkluderade studier. |