Emotionsfokuserad färdighetsträning för föräldrar
Fråga och sammanfattning
Emotionsfokuserad färdighetsträning är ett relativt nytt föräldraskapsstödsprogram där anknytningsteori och emotionsforskning utgör några av grunderna. Syftet med färdighetsträningen är att ge stöd till föräldrar så att de kan möta och hjälpa sina barn att förstå och uttrycka sina känslor. Målet är förbättrad psykisk hälsa hos både barn och föräldrar.
Fråga
Vilken sammanställd forskning finns om programmet Emotionsfokuserad färdighetsträning för föräldrar?
Frågeställare: Utvecklingsledare, FoU Socialtjänst, Region Västerbotten
Sammanfattning
SBU:s upplysningstjänst har efter litteratursökning inte identifierat någon relevant systematisk översikt.
Att underlag saknas eller har mycket låg tillförlitlighet ska inte tolkas som att behandlingen eller insatsen saknar effekt. Det betyder däremot att det behövs forskning för att förbättra kunskapsläget.
Bakgrund
Bakgrund
Föräldraskapsstödsprogram är insatser som syftar till att hjälpa föräldrar att stärka kommunikationen och relationen till sina barn och på så vis i förlängningen förebygga eller motverka psykisk ohälsa. Dessa program är vanligtvis manualbaserade och riktar sig i huvudsak till föräldrar med barn i åldrarna 2 till 13 år. Svenska och internationella studier visar att föräldraskapsstöd har positiva effekter på utfall både hos föräldrar och barn, och hälsoekonomiska studier visar att det kan åstadkommas till en relativt liten kostnad [1]. Framväxten av programmen började i USA på 1960-talet men användandet och utveckling av program har ökat även i Sverige under senare decennier och idag finns ett tjugotal manualbaserade föräldrastödsprogram i Sverige [2]. En större andel av utvärderade föräldraskapsstöd i Sverige är beteendeorienterade program som bygger på social inlärnings- och förstärkningsteori medan program baserade på anknytningsteori eller med emotionsfokus utvärderats i mindre utsträckning.
Emotionsfokuserad färdighetsträning är ett föräldraskapsstödprogram med rötterna i emotionsfokuserad familjeterapi, som utvecklades för att behandla barn med ätstörningsdiagnoser [3]. I emotionsfokuserad färdighetsträning ges föräldrar redskap för att hjälpa sina barn att bättre registrera, förstå och på ett hälsosamt sätt uttrycka sina känslor. Samtidigt får föräldrarna hjälp att själva få förståelse för sina egna känslor, hur de kan uttrycka dessa på ett för barnen hjälpsamt sätt och reparera eventuella anknytningsbrott. Målet är att främja psykisk hälsa hos både barn och föräldrar. Metoden har översatts till svenska.
Frågeställning och avgränsningar
Upplysningstjänsten har tillsammans med frågeställaren formulerat frågan enligt följande PICO1:
Population: Föräldrar eller andra omsorgspersoner (familjehem, adoptivföräldrar) som söker stöd i sin relation till barnet/n
Intervention: Emotionsfokuserad färdighetsträning eller emotionsfokuserad familjeterapi
Control: Annan insats, väntelista eller ingen insats
Outcome: Psykisk ohälsa hos föräldrar och barn, internaliserande eller utåtagerande hos barnet/n, föräldraförmåga.
Upplysningstjänsten har gjort sökningar (Bilaga 1) i databaserna Scopus, Medline (via Ovid), PsycInfo (via Ebsco). Vi har även handsökt publikationer på webbsidor för svenska regionala HTA2-organisationer och myndigheter.
Svaret har begränsats till systematiska översikter.
Upplysningstjänsten inkluderar artiklar publicerade i vetenskapliga tidskrifter samt systematiska översikter och rapporter från myndigheter och HTA-organisationer, som är publicerade på engelska eller ett av de skandinaviska språken.
1. PICO är en förkortning för patient/population/problem, intervention (insats, behandling)/, comparison/control (jämförelseintervention (insats, behandling)) och outcome (utfallsmått).
2. Utvärdering av hälso- och sjukvårdens (och i SBU:s fall socialtjänstens) metoder (engelska: Health Technology Assessment)
Resultat från sökningen och bedömning av risk för bias
Upplysningstjänstens litteratursökning genererade totalt 4 528 artiklar efter dubblettkontroll. Ett flödesschema för urvalsprocessen visas i Bilaga 2. Två utredare på SBU läste alla artikelsammanfattningar och bedömde att fem översikter kunde vara relevanta för frågan. Vid fulltextgranskning bedömde utredarna att ingen av översikterna var relevant och inga resultat eller slutsatser redovisas därför i detta svar [3-7]. Exkluderade artiklar finns listade i Bilaga 3. Två av översikterna exkluderades då de inte studerade effekterna av det specifika föräldraskapsstödsprogrammet utan av andra emotionsorienterade program. En översikt inkluderade 49 primärstudier varav tre studier på emotionsfokuserad familjeterapi [5] och ytterligare en översikt med 33 primärstudier inkluderade två med emotionsfokuserad familjeterapi samt två som undersökte emotionsfokuserat föräldrastöd [7]. Ingen av dessa översikter särredovisade resultat för de emotionsfokuserade programmen. Den sista översikten var en narrativ review av emotionsfokuserat föräldrastödsprogram utan sammanvägning av effekter.
Vetenskapliga kunskapsluckor
Enligt SBU:s modell innebär en vetenskaplig kunskapslucka att det saknas evidens för vilken sammanvägd effekt en metod eller insats har, det vill säga kunskap från en systematisk översikt (Faktaruta 2).
SBU:s upplysningstjänst har efter litteratursökning inte identifierat någon systematisk översikt som är relevant för frågan. Ingen litteratursökning efter primärstudier har gjorts. För att besvara Upplysningstjänstens fråga behövs en välgjord systematisk översikt som identifierar alla relevanta primärstudier och som väger samman resultaten.
Projektgrupp
Detta svar är sammanställt av Emma Palmqvist Wojda (utredare), Marie Nilsson (utredare), Sara Fundell (projektadministratör), Irene Edebert (produktsamordnare), Maral Jolstedt (intern sakkunnig) samt Pernilla Östlund (avdelningschef) vid SBU.
Referenser
- Program för att förebygga psykisk ohälsa hos barn. Stockholm: Statens beredning för medicinsk och social utvärdering (SBU); 2021. SBU Utvärderar 429. [accessed Oct 15 2024]. Available from: https://www.sbu.se/339.
- Översikt av program och metoder för föräldraskapsstöd. Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd (MFOF). [accessed Oct 15 2024]. Available from: https://www.mfof.se/foraldraskapsstod/program-och-metoder-for-foraldraskapsstod---soksida.html.
- Ansar N. Emotion-focused skills training for parents – a narrative review. Person-Centered & Experiential Psychotherapies. 2024;23(3):296-307. Available from: https://doi.org/10.1080/14779757.2024.2327993.
- England-Mason G, Andrews K, Atkinson L, Gonzalez A. Emotion socialization parenting interventions targeting emotional competence in young children: A systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Clin Psychol Rev. 2023;100:102252. Available from: https://doi.org/10.1016/j.cpr.2023.102252.
- Havighurst SS, Radovini A, Hao B, Kehoe CE. Emotion-focused parenting interventions for prevention and treatment of child and adolescent mental health problems: a review of recent literature. Curr Opin Psychiatry. 2020;33(6):586-601. Available from: https://doi.org/10.1097/YCO.0000000000000647.
- Jugovac S, O'Kearney R, Hawes DJ, Pasalich DS. Attachment- and Emotion-Focused Parenting Interventions for Child and Adolescent Externalizing and Internalizing Behaviors: A Meta-Analysis. Clin Child Fam Psychol Rev. 2022;25(4):754-73. Available from: https://doi.org/10.1007/s10567-022-00401-8.
- Zahl-Olsen R, Severinsen L, Stiegler JR, Fernee CR, Simhan I, Rekdal SS, et al. Effects of emotionally oriented parental interventions: a systematic review and meta-analysis. Front Psychol. 2023;14:1159892. Available from: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1159892.
Bilaga 1 Dokumentation av sökstrategier
Medline via OvidSP 24 September 2024
/ = Term from the MeSH controlled vocabulary; .sh = Term from the MeSH controlled vocabulary; exp = Term from MeSH including terms found below this term in the MeSH hierarchy; .ti,ab = Title or abstract; .tw = Title or abstract; .kf = Keywords; .kw = Keywords, exact; .bt = Book title. NLM Bookshelf; .pt = Publication type; .ja = Journal abbreviation; .af = All fields; adjn = Adjacent. Proximity operator retrieving adjacent words, adj3 retrieves records with search terms within two terms from each other; * or $ = Truncation; “ “ = Citation Marks; searches for an exact phrase | ||
Search terms | Items found | |
---|---|---|
Population: | ||
1. | (child* or youth* or adolescen* or teen* or underage* or minor or family or parent* or (parent* child*) or (parenting skills)).ti,ab,kf,bt. | 3 403 344 |
2. | exp child/ or adolescent/ or minors/ or parents/ or family/ or parenting/ or parent child relations/ | 3 552 619 |
Intervention: | ||
3. | Emotion-Focused Therapy/ | 78 |
4. | (EFST or EFFT).ti,ab,kf,bt | 1214 |
5. | (emotion* adj3 (behav* or therap* or train* or treat* or method* or approach* or skill* or regulat* or focus* or orient* or sociali* or competenc*)).ti,bt,ab,kf. | 54 482 |
6. | (skills training).ti,ab,kf,bt. | 9204 |
7. | ("emotion regulation training" OR "parental training" or (parenting skill*)).ti,bt,ab,kf. | 1377 |
Study types: systematic reviews and meta-analysis | ||
8. | ((Systematic Review/ or Meta-Analysis/ or Cochrane Database Syst Rev.ja. or ((systematic adj4 review) or "meta analys*" or metaanalys*).ti,bt,ab.) not (editorial/ or letter/ or case reports/)) | 505 425 |
Combined sets: | ||
9. | 1 or 2 | 5 357 264 |
10. | or/3-7 | 65 387 |
Final result | ||
11. | 8 and 9 and 10 | 1105 |
Scopus via scopus.com 24 September 2024
TITLE-ABS-KEY = Title, abstract or keywords (including indexed keywords and author keywords); ALL = All fields; W/n = Within. Proximity operator retrieving terms within n words from each other; PRE/n = Precedes by. Proximity operator, the first term in the search must precede the second by n words; LIMIT-TO (X) = Includes only results of specified type, e.g., publication type or time range; DOCTYPE = Publication type; “re” = review; “le” = letter; “ed” = editorial; “ch” = book chapter; “cp” = conference proceedings; * = Truncation; “ “ = Citation Marks; searches for an exact phrase | ||
Search terms | Items found | |
---|---|---|
Population: | ||
1. | TITLE-ABS-KEY (child* OR schoolchild* OR youth* OR adolescen* OR teenage* OR teen* OR underage* OR minors OR student OR parent* OR family) | 8 544 387 |
Intervention: | ||
2. | TITLE-ABS-KEY (emotion* PRE/ therap*) | 1337 |
3. | TITLE-ABS-KEY (emotion* W/2 (behav* OR therap* OR train* OR treat* OR method* OR approach* OR skill* OR regulat* OR focus* OR orient* OR sociali* OR regulat* OR therap*) | 112 117 |
4. | TITLE-ABS-KEY ( "skills training" OR “parental skills” OR “parental training” OR "emotion regulation training") | 26 637 |
5. | TITLE-ABS-KEY (EFST OR EFT OR EFFT) | 4871 |
Study types: systematic reviews and meta-analysis | ||
6. | TITLE-ABS-KEY (( systematic W/2 review ) OR "meta analy*" OR metaanaly* ) AND (EXCLUDE (DOCTYPE, “le”) OR EXCLUDE (DOCTYPE, “ed”) OR EXCLUDE (DOCTYPE, “ch”) OR EXCLUDE (DOCTYPE, “cp”)) | 744 707 |
Combined sets: | ||
7. | 2 OR 3 OR 4 OR 5 | 141 367 |
Final result | ||
8. | 1 AND 6 AND 7 | 2152 |
PSYCINFO via EBSCO 24 September 2024
TI = Title; AB = Abstract; SU = Keyword, exact or part (including all other fields for indexed and author keywords); DE = Exact keyword; TX = All text; MR = Methodology; Nn = Near. Proximity operator retrieving terms within n words from each other; * = Truncation; “ “ = Citation Marks; searches for an exact phrase | ||
Search terms | Items found | |
---|---|---|
Population: | ||
1. | TI ( child* OR ”school child*” OR youth* OR adolescen* OR teenage* OR teen OR teens OR underage* OR parent* OR famil*) OR AB ( child* OR ”school child*” OR youth* OR adolescen* OR teenage* OR teen OR teens OR underage* OR parent* OR famil*) OR SU ( child* OR ”school child*” OR youth* OR adolescen* OR teenage* OR teen OR teens OR underage* OR parent* OR famil*) | 1 590 665 |
Intervention: | ||
2. | DE "Emotion Focused Therapy" OR DE "Parent Training" | 10 190 |
3. | TI ((emotion* N2 (behav* OR therap* OR train* OR treat* OR method* OR approach* OR skill* OR regulat* OR focus* OR orient* OR sociali*)) OR EFST OR EFT OR EFFT OR ”parenting skill*” OR "emotion regulation training" OR "parental training" )OR AB ((emotion* N2 (behav* OR therap* OR train* OR treat* OR method* OR approach* OR skill* OR regulat* OR focus* OR orient* OR sociali*)) OR EFST OR EFT OR EFFT OR ”parenting skill*” OR "emotion regulation training" OR "parental training" ) OR SU ((emotion* N2 (behav* OR therap* OR train* OR treat* OR method* OR approach* OR skill* OR regulat* OR focus* OR orient* OR sociali*)) OR EFST OR EFT OR EFFT OR ”parenting skill*” OR "emotion regulation training" OR "parental training" ) | 93 649 |
Study types: systematic reviews and meta-analysis | ||
4. | TI((systematic n3 review) OR "meta analys*" OR metaanalys*) OR AB((systematic n3 review) OR "meta analys*" OR metaanalys*) OR SU((systematic n3 review) OR "meta analys*" OR metaanalys*) OR (MR "Systematic Review" OR MR "meta analysis") | 105 416 |
Combined sets: | ||
5. | 2 OR 3 | 101 205 |
Final result | ||
6. | 1 AND 4 AND 5 | 1271 |
Bilaga 2 Flödesschema för urval av artiklar
Bilaga 3 Exkluderade artiklar
Artiklar som exkluderats efter fulltextläsning på grund av bristande relevans
Excluded articles | Reason for exclusion |
---|---|
Systematic reviews | |
Ansar N. Emotion-focused skills training for parents – a narrative review. Person-Centered & Experiential Psychotherapies. 2024;23(3):296-307. Available from: https://doi.org/10.1080/14779757.2024.2327993. | Wrong study design |
England-Mason G, Andrews K, Atkinson L, Gonzalez A. Emotion socialization parenting interventions targeting emotional competence in young children: A systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Clin Psychol Rev. 2023;100:102252. Available from: https://doi.org/10.1016/j.cpr.2023.102252. | Wrong intervention |
Havighurst SS, Radovini A, Hao B, Kehoe CE. Emotion-focused parenting interventions for prevention and treatment of child and adolescent mental health problems: a review of recent literature. Curr Opin Psychiatry. 2020;33(6):586-601. Available from: https://doi.org/10.1097/YCO.0000000000000647. | Wrong study design Relevant studies not analysed separately |
Jugovac S, O'Kearney R, Hawes DJ, Pasalich DS. Attachment- and Emotion-Focused Parenting Interventions for Child and Adolescent Externalizing and Internalizing Behaviors: A Meta-Analysis. Clin Child Fam Psychol Rev. 2022;25(4):754-73. Available from: https://doi.org/10.1007/s10567-022-00401-8. | Wrong intervention |
Zahl-Olsen R, Severinsen L, Stiegler JR, Fernee CR, Simhan I, Rekdal SS, et al. Effects of emotionally oriented parental interventions: a systematic review and meta-analysis. Front Psychol. 2023;14:1159892. Available from: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1159892. | Relevant studies not analysed separately |