Denna publikation publicerades för mer än 5 år sedan. Kunskapen kan ha förändrats genom att ny forskning tillkommit och att den visar på andra resultat. Det är dock mindre troligt att resultat med starkt vetenskapligt stöd förändras, även om nya studier tillkommer.
Trögt att få barn och unga att röra på sig mer
Många barn rör på sig för lite i dag. Hittills utformade åtgärdsprogram för att få igång unga har ofta haft blygsam effekt på aktiviteten, enligt litteraturöversikter som SBU har granskat.
Många program för att barn och ungdomar ska bli mer fysiskt aktiva i skolan eller på fritiden har liten effekt på den totala aktiviteten. Den slutsatsen dras i två nya systematiska litteraturöversikter, en från Cochrane Collaboration och en i British Medical Journal.
I en kommentar till dessa påpekar SBU att även korta program på någon eller några månader ingick. Innan man slår fast att programmen överlag saknar betydelsefull effekt på aktiviteten borde mer långvariga insatser undersökas.
Effekten skulle kanske också kunna skilja sig för unga som redan har utvecklat fetma och för dem som är normalviktiga. Översikternas analyser gör inte tillräcklig åtskillnad mellan de här grupperna, framhåller SBU.
Det kan finnas många förklaringar till bristande effekt. En hypotes är att de som deltar i organiserad fysisk aktivitet i stället har mindre spontan aktivitet.
Under skoldagen
SBU:s utvärdering från 2007 visar att utveckling av skolämnet idrott och hälsa leder till ökad fysisk aktivitet under idrottslektioner. Skolprogram som omfattar flera delar, som utbildning av lärare, förändring av läroplan, extra aktivitetspass under lektionstid eller raster, stöd för beteendeförändring, förstärkt hälsoundervisning och involvering av föräldrar, har positiv effekt på barns och ungdomars fysiska aktivitet under skoldagen och i vissa fall även på fritiden. Rapporten bygger på studier som publicerades före år 2006. Cochrane- och BMJ-rapporterna bygger huvudsakligen på senare studier.
Fysisk aktivitet som motion och idrott leder till många hälsofördelar. För yngre barn är lek den bästa formen. Rekommendationen för barn är 60 minuter fysisk aktivitet varje dag, både måttlig och hård aktivitet. Den svenska grundskolan har i snitt 1–2 idrottstimmar per vecka. [RL]
Kommentaren om metoder för att främja fysisk aktivitet hos barn finns här
Sakkunnig: Carl-Erik Flodmark, docent, överläkare, Barnöverviktsenheten Region Skåne, Skånes universitetssjukhus.
De systematiska översikter som kommenteras är:
Dobbins M, et al. School-based physical activity programs for promoting physical activity and fitness... Cochrane Database Syst Rev 2013;2:CD007651.
Metcalf B, et al. Effectiveness of intervention on physical activity of children. Brit Med J 2012;345:e5888.