Denna publikation publicerades för mer än 5 år sedan. Kunskapen kan ha förändrats genom att ny forskning tillkommit och att den visar på andra resultat. Det är dock mindre troligt att resultat med starkt vetenskapligt stöd förändras, även om nya studier tillkommer.
Suicidförsök – två program i skolan verkar hindra unga att försöka ta sitt liv
Två förebyggande program som kan användas i skolan har gett lovande resultat i studier. Båda programmen är universella, det vill säga riktar sig till samtliga elever i klasserna. Effekterna på suicidförsök av andra program går inte att bedöma eftersom de inte har studerats tillräckligt.
Två skolprogram verkar kunna förebygga självskadebeteende inklusive suicidförsök. Det visar SBU:s samlade utvärdering av forskningen på området.
Det ena programmet, Good behavior game, GBG, utformades egentligen för att främja barns sociala anpassning i skolan. Det andra, Youth aware of mental mealth, YAM, utvecklades särskilt för att förebygga självmord.
De övriga programmen som SBU har granskat har inte följts under tillräckligt lång tid i studierna för att man ska kunna bedöma effekten.
Vare sig GBG eller YAM har undersökts vetenskapligt i Sverige. SBU påpekar i en allmän diskussion att det inte är säkert att program som har utvecklats i andra länder lämpar sig för svenska förhållanden. Man måste ta hänsyn till kulturella skillnader, olikheter i lagstiftning, strukturer för skola, vård och omsorg samt försäkringssystem.
Program som utvecklas lokalt, eller som anpassas, tycks ha starkare effekt än program som importeras och tillämpas direkt. Samtidigt finns det en del belägg för att vissa typer av insatser, som föräldraträningsprogram, kanske kan fungera oavsett kulturella och etniska skillnader.
I Sverige har många skolor livskunskap på schemat men det är ofta lokalt framtagna initiativ och inte regelrätta program som inriktas på självskadebeteende. Bland program som bygger på manualer satsar svenska skolledare mest på DISA (Depression in Swedish adolescents eller Din inre styrka aktiveras) och SET (Social och emotionell träning). DISA används i Sverige som insats för alla tonårsflickor i en klass och syftar till att förebygga stress och depression. SET är ett livskunskapsprogram som ska lära elever att hantera och förstå sina känslor med syftet att förebygga senare psykisk ohälsa. I en granskning som SBU gjorde år 2010 drogs slutsatsen att det vetenskapliga underlaget inte räckte för att bedöma effekten av DISA och SET.
Program i skolan för att förebygga psykisk ohälsa efterfrågas alltmer eftersom insatserna når alla barn. Socialstyrelsens dokument Vägledning för elevhälsan, understryker att åtgärder som främjar elevernas psykiska hälsa bör prioriteras och nämner självskadebeteende som ett särskilt problemområde.