Denna publikation publicerades för mer än 5 år sedan. Kunskapen kan ha förändrats genom att ny forskning tillkommit och att den visar på andra resultat. Det är dock mindre troligt att resultat med starkt vetenskapligt stöd förändras, även om nya studier tillkommer.

Vetenskap & Praxis

Efterlysning – Även socialt arbete bör evidensbaseras

En ny skrift från CUS (Socialstyrelsens interna utvärderingscentrum med liknande uppgifter som SBU) analyserar utbildningen av sociala handledare vid universiteten i Göteborg, Umeå och vid Sköndalsinstitutet i Stockholm. Den är mycket kritisk mot utbildningens innehåll.

Ett längre citat direkt ur boken ger ett bra begrepp om detta: \"Teorier, begrepp och tekniker, knutna till terapi och handledning dominerar kunskapsintresset på ett sätt som är relativt lösryckt från det sociala arbete handledningen har till syfte att förbättra. Det som tycks karakterisera lärarnas och studenternas intresse är snarast frånvaron av intresse för specifika klientgrupper, sociala problem och det socialpolitiska och organisatoriska sammanhang, där handledning i praktiken försiggår. Ett huvudintryck blir att utbildningen socialiserar de studerande till en dekontextualiserad, terapeutiskt inspirerad, professionell handledningsmodell, som uppfattas som universellt användbar tvärs igenom det sociala arbetets sammansatthet.\"

Huvudkällan i handledarutbildning-arnas kurslitteratur utgörs av klinisk, icke utvärderad erfarenhet. Vidare citat:\"...de handledningsmodeller som internaliseras genom handledarutbildningen är huvudsakligen inspirerade av kliniskt arbete och då främst av psykoterapeutiska erfarenheter, utan reflektion över hur värdefulla sådana erfarenheter är för det sociala arbetets praktik eller för handledning för praktiskt socialt arbete inom socialtjänsten.

Svensk empirisk forskning i socialt arbete, som har ökat i omfång under de senaste 10 åren, används nästan inte alls i handledarutbildningarna. Internationell empirisk forskning om socialt arbete och handledning för socialt arbete ingår heller inte.

Handledarutbildningarna är således primärt kliniskt och inte vetenskapligt baserade.\"

Rapporten sammanfattas på Socialstyrelsens hemsida http://www.sos.se./sos/publ/referat/9909-006.htm

Analyse af handlederuddannelserne i Göteborg, på Sköndal og i Umeå, CUS-skrift 1999:6, Socialstyrelsen 1999, 140 sidor. Författare: Tine Egelund.