Systematiskt arbetssätt för att diagnostisera eruptionsstörningar av hörntänder hos barn 9–13 år

Vad behövs?

Fler primärstudier behövs.

Vad finns?

Socialstyrelsens motivering till rekommendation:

”Tillståndet har en stor svårighetsgrad, och 3 är då högsta möjliga rangordning. Åtgärden bidrar till att säkerställa att barn med eruptionsstörningar diagnostiseras. Kostnaden bedöms vara låg per vunnen effekt. Det vetenskapliga underlaget är otillräckligt, men Socialstyrelsen har samlat in beprövad erfarenhet av åt-gärden enligt en systematisk konsensusprocess.

Kommentar: Ett systematiskt arbetssätt innebär att det finns dokumenterade rutiner för tidig diagnostik och att de tillämpas, under ledning av den patientansvariga tandläkaren.” Läs Socialstyrelsens nationella riktlinjer för tandvård, 2022 (rad 72)

Systematiska översikter som visar på kunskapsluckan:

Ej uppdaterade systematiska översikter som visar på kunskapsluckan:

Inga identifierade

Diarienr:
Publicerad:
Forskning som förändrar kunskapsläget kan ha tillkommit senare.

Vetenskaplig kunskapslucka En vetenskaplig kunskapslucka innebär att systematiska översikter visar på osäker effekt eller att det saknas systematiska översikter. Kunskapsluckorna publiceras på SBU:s webbplats. Ett syfte är att ge forskare och forskningsfinansiärer tips om var det saknas kunskap och identifiera var behovet av forskning är stort. Ett annat syfte är att ge vården och socialtjänsten ett underlag för prioritering.

Hitta publikationer och andra sidor här

Liknande kunskapsluckor

Sök fler kunskapsluckor inom samma område: