Program för socioemotionellt lärande (SEL) för att förbättra det psykiska välbefinnandet avseende barn upp till 12 år

Vad behövs?

Fler primärstudier behövs.

Det behövs fler studier av SEL-programmens effekter på det psykiska välbefinnandet hos barn upp till 12 år. Det vore också värdefullt med en systematisk genomgång av vilka SEL-program som används i Sverige, samt fler publicerade vetenskapliga studier kring SEL-programmens implementering och programkomponenters effektivitet. Vidare behövs vetenskapliga långtidsuppföljningar av SEL-programmen. Metodologiskt skulle det vara värdefullt om en praxis kunde utvecklas inom kunskapsfältet avseende mätinstrument för utfall. Se SBU. Främjande av psykiskt välbefinnande hos barn och ungdomar. En fördjupad analys av SEL-programmen. Stockholm: Statens beredning för medicinsk och social utvärdering (SBU); 2024. SBU Utvärderar 373 (kapitel 10–11). Läs rapporten.

Vad finns?

SEL-programmen har signifikanta positiva effekter på förmågor till psykiskt välbefinnande hos barn och ungdomar 0–18 år. De förmågor som främst förbättras är självkontroll, social medvetenhet, relationskompetens, samt kompositmåttet för SEL-kompetenser. SEL-programmen har även positiva effekter på det psykiska välbefinnandet hos ungdomar 12-18 år. Se SBU. Främjande av psykiskt välbefinnande hos barn och ungdomar. En fördjupad analys av SEL-programmen. Stockholm: Statens beredning för medicinsk och social utvärdering (SBU); 2024. SBU Utvärderar 373 (kapitel 6). Läs rapporten.

Systematiska översikter som visar på kunskapsluckan:

SBU. Främjande av psykiskt välbefinnande hos barn och ungdomar. En fördjupad analys av SEL-programmen. Stockholm: Statens beredning för medicinsk och social utvärdering (SBU); 2024. SBU Utvärderar 373. Mer om rapporten

Ej uppdaterade systematiska översikter som visar på kunskapsluckan:

Inga identifierade

Diarienr:
Publicerad:
Forskning som förändrar kunskapsläget kan ha tillkommit senare.

Vetenskaplig kunskapslucka En vetenskaplig kunskapslucka innebär att systematiska översikter visar på osäker effekt eller att det saknas systematiska översikter. Kunskapsluckorna publiceras på SBU:s webbplats. Ett syfte är att ge forskare och forskningsfinansiärer tips om var det saknas kunskap och identifiera var behovet av forskning är stort. Ett annat syfte är att ge vården och socialtjänsten ett underlag för prioritering.

Hitta publikationer och andra sidor här