Program för socioemotionellt lärande (SEL) för att förbättra förmågorna till psykiskt välbefinnande och det upplevda psykiska välbefinnandet hos barn och ungdomar från områden med låg socioekonomisk status jämfört med barn och ungdomar från områden med hög socioekonomisk status

Vad behövs?

Fler primärstudier behövs.

Det behövs fler jämförande studier av SEL-programmens effekter hos barn och ungdomar 0–18 år från områden med låg respektive hög socioekonomisk status. Det vore också värdefullt med en systematisk genomgång av vilka SEL-program som används i Sverige, samt fler publicerade vetenskapliga studier kring SEL-programmens implementering och programkomponenters effektivitet. Vidare behövs vetenskapliga långtidsuppföljningar av SEL-programmen. Metodologiskt skulle det vara värdefullt om en praxis kunde utvecklas inom kunskapsfältet avseende mätinstrument för utfall. SBU. Främjande av psykiskt välbefinnande hos barn och ungdomar. En fördjupad analys av SEL-programmen. Stockholm: Statens beredning för medicinsk och social utvärdering (SBU); 2024. SBU Utvärderar 373 (kapitel 8, 10 och 11). Läs rapporten

Vad finns?

SEL-programmen har generellt signifikanta positiva effekter på förmågor till psykiskt välbefinnande hos barn och ungdomar 0–18 år. SEL-programmen har även positiva effekter på det psykiska välbefinnandet hos ungdomar 12–18 år. Se SBU. Främjande av psykiskt välbefinnande hos barn och ungdomar. En fördjupad analys av SEL-programmen. Stockholm: Statens beredning för medicinsk och social utvärdering (SBU); 2024. SBU Utvärderar 373 (kapitel 10). Läs rapporten

Systematiska översikter som visar på kunskapsluckan:

SBU. Främjande av psykiskt välbefinnande hos barn och ungdomar. En fördjupad analys av SEL-programmen. Stockholm: Statens beredning för medicinsk och social utvärdering (SBU); 2024. SBU Utvärderar 373. Mer om rapporten

Ej uppdaterade systematiska översikter som visar på kunskapsluckan:

Inga identifierade

Diarienr:
Publicerad:
Forskning som förändrar kunskapsläget kan ha tillkommit senare.

Vetenskaplig kunskapslucka En vetenskaplig kunskapslucka innebär att systematiska översikter visar på osäker effekt eller att det saknas systematiska översikter. Kunskapsluckorna publiceras på SBU:s webbplats. Ett syfte är att ge forskare och forskningsfinansiärer tips om var det saknas kunskap och identifiera var behovet av forskning är stort. Ett annat syfte är att ge vården och socialtjänsten ett underlag för prioritering.

Hitta publikationer och andra sidor här