Mindfulness-baserade interventioner (MBI) för att främja psykiskt välbefinnande och förmågor till psykiskt välbefinnande hos barn och ungdomar avseende flera utfall

Vad behövs?

Fler primärstudier behövs.

Det behövs fler studier av mindfulness-baserade interventioners (MBI) effekter på det psykiska välbefinnandet och förmågorna till psykiskt välbefinnande hos barn och ungdomar. Det behövs också en gemensam praxis avseende skalor och utfallsmått. Se rapporten, avsnitt 6.2 och kapitel 15. Rapportlänk

Vad finns?

Program som baseras på MBI förbättrar livskvalitet och resiliens jämfört med sedvanlig undervisning. Efter ett halvår är effekten fortfarande signifikant för flickor men inte för hela gruppen (måttlig tillförlitlighet). Se rapporten, s 7. Rapportlänk

Systematiska översikter som visar på kunskapsluckan:

SBU. Främjande av psykiskt välbefinnande hos barn och ungdomar. En systematisk översikt av universella programs effekter på psykiskt välbefinnande, upplevelser av dessa program samt hälsoekonomiska och etiska aspekter. Stockholm: Statens beredning för medicinsk och social utvärdering (SBU); 2022. SBU Utvärderar 350.
Mer om översikten/rapporten

Ej uppdaterade systematiska översikter som visar på kunskapsluckan:

Inga identifierade

Diarienr:
Publicerad:
Forskning som förändrar kunskapsläget kan ha tillkommit senare.

Vetenskaplig kunskapslucka En vetenskaplig kunskapslucka innebär att systematiska översikter visar på osäker effekt eller att det saknas systematiska översikter. Kunskapsluckorna publiceras på SBU:s webbplats. Ett syfte är att ge forskare och forskningsfinansiärer tips om var det saknas kunskap och identifiera var behovet av forskning är stort. Ett annat syfte är att ge vården och socialtjänsten ett underlag för prioritering.

Hitta publikationer och andra sidor här