Inskolning i tandvården enligt metoden tell-show-do vid tandvårdsrädsla/behandlingsomognad hos barn

Vad behövs?

Fler primärstudier behövs.

Vad finns?

Socialstyrelsens motivering till rekommendation:

”Tillståndet har en stor svårighetsgrad, och 3 är då högsta möjliga rangordning. Behandlingsbehovet är stort, och åtgärden ökar möjligheten att undersöka och behandla barnet. Det vetenskapliga underlaget är otillräckligt, men Socialstyrelsen har samlat in beprövad erfarenhet av åtgärden enligt en systematisk konsensusprocess.” Läs riktlinjerna (rad 70)

Systematiska översikter som visar på kunskapsluckan:

Socialstyrelsens nationella riktlinjer för tandvård, 2022. Läs riktlinjerna (rad 70).

Ej uppdaterade systematiska översikter som visar på kunskapsluckan:

Inga identifierade

Diarienr:
Publicerad:
Forskning som förändrar kunskapsläget kan ha tillkommit senare.

Vetenskaplig kunskapslucka En vetenskaplig kunskapslucka innebär att systematiska översikter visar på osäker effekt eller att det saknas systematiska översikter. Kunskapsluckorna publiceras på SBU:s webbplats. Ett syfte är att ge forskare och forskningsfinansiärer tips om var det saknas kunskap och identifiera var behovet av forskning är stort. Ett annat syfte är att ge vården och socialtjänsten ett underlag för prioritering.

Hitta publikationer och andra sidor här