Differentiering av arbetsuppgifter för omvårdnads- och servicepersonal inom äldreomsorgen

Vad behövs?

Fler primärstudier behövs.

SBU anser att det är önskvärt med både studier som följer införandet av differentierade arbetsuppgifter över tid och jämförande studier av verksamheter med och utan differentiering. Studierna bör beakta effekter och upplevelser för såväl omvårdnads- som servicepersonal samt för de som mottager den. Speciellt bör olika utfall, positiva och negativa effekter samt kontextuella faktorer beaktas. Vidare bör även hälsoekonomi och ekonomi och etiska aspekter beaktas. Effekter och upplevelser av differentiering på området kan anses komplexa och det kan vara viktigt att beakta alla viktiga aspekter som leder till syftet om förbättrad kompetens- och personalförsörjning inom äldreomsorgen. Mer om förstudien

Vad finns?

Systematiska översikter som visar på kunskapsluckan:

Inga identifierade

Ej uppdaterade systematiska översikter som visar på kunskapsluckan:

Inga identifierade

Informationen är hämtad från en förstudie genomförd av SBU: Förstudie: effekter och upplevelser vid differentiering av arbetsuppgifter för omvårdnads- och servicepersonal inom äldreomsorgen. Stockholm: Statens beredning för medicinsk och social utvärdering (SBU); 2023-09-01. Dnr SBU 2023/138. Läs mer

 

Diarienr:
Publicerad:
Forskning som förändrar kunskapsläget kan ha tillkommit senare.

Vetenskaplig kunskapslucka En vetenskaplig kunskapslucka innebär att systematiska översikter visar på osäker effekt eller att det saknas systematiska översikter. Kunskapsluckorna publiceras på SBU:s webbplats. Ett syfte är att ge forskare och forskningsfinansiärer tips om var det saknas kunskap och identifiera var behovet av forskning är stort. Ett annat syfte är att ge vården och socialtjänsten ett underlag för prioritering.

Hitta publikationer och andra sidor här