Project Northland
Programmets huvudkomponenter består av aktiviteter i skolan, kamratpåverkan, ungdomsdrivna fritidsaktiviteter, involvering av föräldrar och aktiviteter som avses främja gemenskap i lokalsamhället. Genom att intervenera på flera nivåer strävar Project Northland efter att lära ungdomar att omförhandla social påverkan att använda alkohol och andra droger samtidigt som man försöker påverka ungdomarnas sociala miljö, inklusive kamrater, föräldrar, skola och samhälle.
Projektet Northland omfattande normalt sex år och inleds när ungdomarna börjar i sjätte klass. Den första fasen av programmet innehåller insatser för sjätte-, sjunde- och åttondeklassare. Varje skolår i programmet har ett specifikt tema och innehåller insatser för enskilda elever, föräldrar, kamratgrupper och andra sociala nätverk. Eleverna får träning i färdigheter att kommunicera med sina föräldrar om alkohol (årskurs 6), reflektera kring kamraters inflytande och normativa förväntningar om alkohol (årskurs 7), samt förståelse för hur man kan påverka alkohol- och droganvändningen i lokalsamhället (årskurs 8).
Under den andra fasen i Project Northland försöker man upprätthålla effekterna från fas 1 under gymnasietiden. Fas 2 innehåller strategier för organisering av lokalsamhället, föräldrautbildning, mediainflytande och skolans roll i drogpreventivt arbete. Strategierna är utformade för att öka möjligheterna att påverka policy och praktik i lokalsamhället i relation till gymnasielevers alkohol- och drogbruk.
Narkotika, Alkohol, Tobak, Riskfaktor starkt korrelerad till ANT-bruk
Tidig tonår (12-14 år), Sena tonår (15-18 år)
Pojkar/män & Flickor/kvinnor
Skolan, Fritid & nöjeslivet, Kommun/Samhälle
Project Northland utförs i huvudsak av klasslärare, men eftersom insatserna berör stora grupper i lokalsamhället krävs ofta medverkan från ett flertal utförare samt en funktion för att monitorera och koordinera insatserna.
Inom Project Northland finns flera utbildningar med varierande längd och inriktning.
En utvärdering av den första fasen av Project Northland gjordes i 24 skoldistrikt i nordöstra Minnesota. Resultatet visade att en lägre andel elever brukat alkohol under de senaste dagarna. Vid uppföljning tre år senare hade effekten avklingat [281,297]. Vid en replikering av Project Northland i 61 kommunala skolor i Chicago påverkades inte alkoholkonsumtionen [280]. Studien i nordöstra Minnesota visade också att Project Northland inte hade några signifikanta effekter på konsumtion av cannabis vid någon mätpunkt [297].
Referenser:
[280] Komro Kelli A, Perry Cheryl L, Veblen-Mortenson S, Farbakhsh K, Toomey Traci L, Stigler Melissa H, et al. Outcomes from a randomized controlled trial of a multi-component alcohol use preventive intervention for urban youth: Project Northland Chicago. Addiction 2008;103:606-18.
[281] Perry CL, Williams CL, Komro KA, Veblen-Mortenson S, Stigler MH,
Munson KA, et al. Project Northland: long-term outcomes of community action to reduce adolescent alcohol use. Health Educ Res 2002;17:117-32.
[297] Perry Cheryl L, Williams Carolyn L, Veblen-Mortenson S, Toomey Traci L, Komro Kelli A, Anstine Pamela S, et al. Project Northland: Outcomes of a Communitywide Alcohol Use Prevention Program During Early Adolescence. Am J Public Health 1996;86:956-56.
Ingen av studierna av Project Northland kunde läggas in i metaanalys. Därför har inte vetenskaplig tillförlitlighet enligt GRADE bedömts.
Enligt beräkningar som redovisas av Blueprint uppskattas kostnaden under det första året i programmet till motsvarande cirka 130 svenska kronor per elev, förutsatt att 750 elever i högstadiet samt 250 gymnasieelever deltar i Project Northland.