GBG är i grunden ett pedagogiskt program för att minska förekomst av störande och utagerande beteende och går ut på att genom positivt grupptryck minska ouppmärksamhet, störande och destruktiva beteenden. Eleverna involveras i en lek som man vinner genom att ha låga nivåer av dessa beteenden i klassen. GBG genomförs under det ordinarie skolarbetet med endast en lektion för att förklara spelreglerna för eleverna.
I klassrum där GBG används delar läraren in alla barn i lag, vanligen tre, som balanseras med avseende på kön, aggressivt och störande beteende samt blyghet. Läraren utser en teamledare, vanligen en blyg elev. Därefter förklarar läraren spelreglerna som beskriver vilka beteenden som är otillåtna under den period GBG spelas. Vanliga otillåtna beteenden är verbala störningar, fysiska utbrott och att lämna sin arbetsplats utan tillstånd. Reglerna ska finnas tydliggjorda i klassrummet.
Under spelets gång monitorerar läraren förekomsten av problembeteenden genom att placera markeringar bredvid namnet på laget där någon av medlemmarna gjort en regelöverträdelse. Läraren reagerar neutralt på problematiska beteenden och eleven som begått felsteget ges inga "konsekvenser”. Fokus är snarare på att laget tappar en poäng. Varje lag som har färre än fyra noteringar i slutet av spelperioden är vinnare. Inledningsvis får vinnande lag konkreta belöningar i form av små saker eller roliga aktiviteter. I slutet av skolveckan kan speciella belöningar delas ut.
Inledningsvis används GBG ett fåtal gånger per vecka och i korta perioder, cirka 10 minuter per gång, framför allt när eleverna arbetar oberoende av läraren. Läraren inleder spelperioden och ger belöningar i slutet. Över tid ökar spelperioderna i längd och frekvens och efter ungefär sex månader kan GBG användas varje dag och belöningarna ges först i slutet av skoldagen eller skolveckan. När GBG införts fullt ut kan programmet användas när som helst, under olika aktiviteter och på olika platser. Spelet utvecklas alltså från att vara mycket förutsägbart i timing och förekomst med omedelbar förstärkning till att vara oförutsägbart, med fördröjd förstärkning. Härigenom förväntas eleverna lära sig att ett gott beteende förväntas hela tiden och överallt.