SBU är en statlig myndighet som arbetar på uppdrag av regeringen.
Hela namnet är "Statens beredning för medicinsk utvärdering".
Men oftast säger man bara SBU.
SBU:s uppgift är att ta reda på vilken behandling som är bäst vid en viss sjukdom. Därför granskar SBU olika metoder och jämför dem med varandra.
SBU tar också reda på vilka undersökningar som är bäst på att upptäcka olika sjukdomar.
En annan uppgift är att visa hur pengarna till sjukvården kan användas för att göra mest nytta.
SBU ska också se om det finns behandlingar eller undersökningar som inte längre borde användas i sjukvården, eller det kan till exempel finnas andra metoder som är både bättre och billigare.
Svensk lag säger att sjukvården ska bygga på vetenskap och erfarenhet.
Att använda vetenskap på rätt sätt kan vara svårt. Dels finns det mycket forskning. Det kan vara svårt att hitta all kunskap som man behöver. Dels kommer det hela tiden nya resultat. Många läkare har svårt att hinna följa med.
Läkare kan också ha olika åsikter om vad som är bäst för en viss patient. Det är en förklaring till att en patient kan få olika behandling, beroende på vilken läkare de träffar.
Inom sjukvården görs också en del saker av gammal vana, utan att man frågar sig om det finns ett bättre sätt.
När det finns många metoder att välja mellan, gäller det att veta vilka som är bäst. SBU:s uppgift är att ta reda på det.
De bästa metoderna behöver inte alltid vara de senaste eller dyraste.
För att ta reda på vilka metoder som är bäst för att upptäcka och behandla en viss sjukdom gör SBU vetenskapliga utvärderingar.
Då går man igenom all forskning som finns om en viss fråga. Det är bästa sättet att ta reda på vilka metoder som gör störst nytta. Då kan man också upptäcka behandlingar som inte längre borde användas i sjukvården.
SBU bjuder först in experter på den sjukdom det gäller. Det kan vara forskare, läkare, sjukgymnaster, sjuksköterskor och hälso-ekonomer. (En hälso-ekonom räknar ut vad olika behandlingar kostar och visar hur man använder pengarna där de gör störst nytta.)
Experterna träffas då och då i en särskild projekt-grupp.Dess viktigaste uppgift är att mycket noga läsa vad forskare har skrivit om sjukdomen. Artiklar om sjukdomen finns i vetenskapliga tidskrifter från hela världen.
Ibland måste experterna läsa flera tusen artiklar för att inte missa några viktiga fakta.
Sedan börjar ett stort arbete med att sätta betyg på artiklarna. Ju bättre forskningen har varit, desto säkrare är resultaten. Sådana artiklar får ett högt betyg.
Om artiklarna gäller sjukdomar som kan behandlas på många olika sätt, tar det här arbetet längre tid. Ibland flera år.
Men om den gäller en enda, ny behandling kan det gå mycket fortare.
Projekt-gruppens betyg på alla artiklar samlas i en rapport som kallas systematisk litteraturöversikt. Rapporten beskriver vilka behandlingar som är bevisat bra, vilka som är osäkra och vilka som inte är bra alls.
Artiklarna i vetenskapliga tidskrifter beskriver undersökningar som forskarna har gjort.
Det kan till exempel gälla en undersökning om patienter som fått olika behandling fastän de har samma sjukdom.
Hälften av patienterna i undersökningen har kanske fått en ny medicin, som man vill prova. Den andra hälften har fått en annan behandling, eller ingen behandling alls.
När undersökningen är slut jämför man de två grupperna. Blev det någon skillnad? Vilken behandling var bäst?
På det här sättet kan man till exempel se om en ny medicin är bättre än de mediciner som redan finns.
Om undersökningen är begränsad, får den ett lågt betyg av SBU:s experter. Då kan det vara en slump att resultatet blev som det blev.
För att ge riktigt säkra resultat måste en undersökning följa vissa stränga regler som forskare i alla länder kommit överens om. Det får till exempel inte vara möjligt för någon att styra eller påverka resultatet.
Ju högre betyg en undersökning får, desto mer kan man lita på den.
En viktig uppgift för SBU är att berätta vilka metoder och behandlingar som gör störst nytta och minst skada. Därför beskriver SBU sina utvärderingar i olika slags rapporter:
Gula rapporter Här publiceras de utvärderingar som görs av SBU:s projekt-grupper. De granskas också av andra experter innan SBU:s nämnd och råd skriver en sammanfattning med slutsatser. De gula rapporterna är nästan alltid stora, ofta flera hundra sidor.
Alert-rapporter handlar om nya metoder som håller på att utvecklas och spridas inom hälso- och sjukvården. SBU:s nämnd och ett särskilt råd, Alert-rådet, står bakom rapporten.
Vita rapporter beskriver olika viktiga områden av vården. Ofta handlar de om olika frågor som skulle behöva utvärderas.
Rapporterna från SBU vänder sig främst till alla som fattar beslut inom vården. Det kan vara läkare och andra som arbetar direkt med patienterna. Men det kan också vara tjänstemän eller politiker som planerar och bestämmer om pengar till vården.
Den som läser en SBU-rapport ska få veta vilka behandlingar och metoder som är bevisat effektiva. Då är det lättare att fatta beslut som ger en säkrare och bättre hälso- och sjukvård.
Det är inte bara beslutsfattare som har nytta av att läsa SBU:s rapporter. Där står ofta mycket som är bra att veta både för patienter och för anhöriga.
Därför gör SBU ibland särskilda broschyrer för patienter och anhöriga.
Broschyrerna bygger på fakta från de gula rapporterna men är skrivna så att de är lättare att förstå.
SBU:s patient-broschyrer består av frågor och svar. De finns gratis att hämta på de flesta apotek.
SBU är en myndighet med bara ett 30-tal anställda på kansliet i Stockholm.
Men runt om i Sverige och utomlands arbetar flera hundra personer i olika SBU-projekt. Det är framstående forskare och experter inom bland annat medicin, omvårdnad, tandvård och hälso-ekonomi.
Skriv ut sidan »
Lägg till bokmärke »